Natasha Jancovic er på god vei til å revolusjonere emballasje-verden. Foto: Per Dagfinn Wolden

Vil revolusjonere emballasje-verden

Den entusiastiske grunnleggeren av Packoorang, Natasha Jankovic, vil ikke bare revolusjonere emballasje-verden. Hun vil også gi sitt bidrag for å redde kloden.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om hun ennå ikke har knekket koden på returdelen, så har gründeren løsningen på logistikkbransjens største miljøproblem. Emballasje-forsøpling representerer en tredel av miljøforurensingen.

Ifølge Jancovic er løsningen resirkulerbar og gjenbrukbar polyesteremballasje.

Fra høyt til null fotavtrykk

– Med Packoorangs gjenbrukbare og bærekraftige emballasje går vi fra høyt fotavtrykk til null. Karbonnøytral emballasje tilpasset ulike løsninger kan gjenbrukes opptil 500 ganger. Det handler om å bli grønnere, sier Jancovic.

– Vi har beregnet at vår emballasje gir hele 81 prosent lavere CO2-avtrykk enn pappeske, samtidig som emballasjen sparer luft og plast, uten bruk av ekstra fyll, forteller Jancovic.

Da vi fikk svaret på vårt spørsmål om hvorfor hun valgte Packoorang som selskapsnavn fikk vi bekreftet at vi her snakket med en kreativ og oppfinnsom gründer i Rådhusgata 26 i Oslo.

- Min tanke er at pakkene skal gjenbrukes. Da må det jo passe bra å matche Pack-Boomerang, sier Jancovic med et smil, men også med et seriøst ansiktsuttrykk.

Bærekraftig samarbeidspartner

Den svært miljøbevisste Jancovic med erfaring fra rekruttering, salgsledelse og gründervirksomhet er opptatt av hvordan samfunnet utvikler seg.

Natasha Jancovic (t.v.) leier lokaler hos venninnen Huzan Raad, CEO og grunnlegger av Speak Norsk i Rådhusgata 26 i Oslo. Grunnleggeren av den første norske språkskole i sitt slag er genuint opptatt av bærekraft. Nå skal hun bruke Packoorang til å sende bøker. Foto: Per Dagfinn Wolden

I Rådhusgata organiserer hun virksomheten i midlertidige, leide lokaler hos venninnen Huzan Raad, CEO og grunnlegger av Speak Norsk.

- Grunnleggeren av den første norske språkskole i sitt slag er genuint opptatt av bærekraft. Nå skal hun bruke oss til å sende bøker. I stedet for bruk av pappesker, skal hun produsere bærekraftige bøker i ny innpakning, forteller Jancovic som har spurt folk om de er fornøyde med mengden emballasjemateriale de får hver gang de bestiller online.

Med sinne og frustrasjon

- Forbrukerne svarte med frustrasjon og sinne, rettet mot selskapene som sender små gjenstander som drukner i papir, plast og isopor, forteller Jancovic som fikk tilsendt store mengder bilder lagret på forbrukernes telefoner. De samme forbrukerne sendte også bildene til e-handelsbutikkene varen kom fra.

– Nei, folk er klare til forandring. Når de ser noe som er tydelig sløsende og skadelig for miljøet, reagerer de. Mange har sluttet å handle fra butikker hvor de tidligere var faste kunder. Det er jo til syvende og sist forbrukerne som har ansvaret. Men nå kommer store endringer. Vårt mål er å imøtekomme denne endringen i så mange e-handels- og logikkselskaper som overhodet mulig, forteller den miljøbevisste emballasje-gründeren som selv har sluttet å bestille på nett, for heller å handle varer fysisk i butikk.

På rett spor

For som hun sier, - denne mengden emballasje med unødvendig mye fyll er helt sinnsykt. Derfor utvikler jeg nå løsninger som vil hjelpe oss på rett spor. La oss gå fra ord til handling. Dette er ikke bare redningen for logistikk- og netthandelselskaper. Det vil også bidra til å redde kloden vår, understreker Jancovic.

- Dette er super kult, sier Natasha Jancovic som kan presentere et konsept for gjenbrukbar emballasje som kan gå i omløp opptil 500 ganger. Foto: Per Dagfinn Wolden

Packoorangs målgruppe for den lette, polstrede og fleksible emballasjen er i hovedsak e-handelen, men også andre bransjer kan benytte seg av løsningen.

Inviterer bedrifter

Nå inviterer Jancovic bedrifter som ønsker å gå fra høy CO2 fotavtrykk til nullavtrykk til å ta kontakt.

Packoorang-gründeren rullet ut idéen om resirkulert polyester som netthandelsemballasje sammen med to andre gründere i april mens Oslo var nedstengt.

Dette er en emballasje som beskytter produktet uten unødvendig fyll som bobleplast og lignende.

Støtsikker og solid

– Vi har testet 20 kilos vare i minste bagen, og som tåler kraftige støt. Men vi har mulighet til å skreddersy bag-løsninger i ulik størrelse og til ulike bransjer, understreker Jancovic som nå ønsker å komme i kontakt med bedrifter som vil være såkalt «retur punkt», eller dropp-punkt, og som kan hjelpe Packoorang med å returnere bager til sluttbruker.

På Packoorang-emballasjen er teipen borte. En pakke-test viser at bedrifter sparer tid på pakking med bag-løsningen.

Designen på emballasjen er patentert, og kan fåes i fire størrelser. Produksjonskapasiteten er 1,5 millioner poser i uken.

Jankovic forteller også at bagene også kan leveres i thermo-variant, da det ofte kan være et problem at sminke og parfyme fryser ved lave temperaturer. Her er det flere fortvilte aktører som har tatt kontakt med Packoorang om en løsning.

DHL og PostNord positive

Patenten skiller seg fra eksisterende løsninger med sin ekstra beskyttelse. Med resirkulert plast kan produkter som glass og elektronikk sendes trygt uten ekstra polstring.

– Vår emballasje er blitt testet på anlegget til blant annet DHL og PostNord, og hvor begge skryter av produktet, forteller en fornøyd Jancovic, og som på kort tid opplever en svært positiv respons verden over.

- Vi er blitt kontaktet av mange store aktører som har bedt oss skreddersy løsninger, sier hun og viser til at mens norsk dagligvarehandel har vært underlagt krav om å optimere og redusere luftmengden i emballasje, har netthandelen gått under radaren lenge.

Det har lenge vært irritasjon over store esker med mye polstring, selv for små produkter.

– At varen er emballert har nok med leverandørens forsikring å gjøre, sier Jancovic som daglig får henvendelser fra frustrerte sluttbrukere.

Besøkte fabrikken

Emballasjen er tilgjengelig i ulike størrelser og produseres i Sør-Asia av en produsent som blant annet leverer til noen av de største merkevarene.

– Vi har besøkt fabrikken og forsikret oss om at disse oppfyller alle våre krav, som blant annet velferd og bærekraftig produksjon, sier gründeren som også forteller at emballasjen kjøpes eller leies av Packoorang.

Etter modell fra lastbærerbransjen kan brukte bager vaskes og repareres, før de igjen sendes ut til kunden.

- Målet er å bruke «reverse logistics» og tomme biler på veiene til å frakte tilbake emballasjen. Her skiller vi oss også betydelig ut fra våre konkurrenter, både med CO2-avtrykket og produksjonskapasitet, understreker Packoorang-gründeren.

Pilot-prosjekt

I 2021 har selskapet planlagt å gjennomføre et pilotprosjekt med 10-12 aktører, der konseptet kan testes ut.

– Her har vi noen store aktører på interesselisten, både fra Norge og internasjonalt. Vi gleder oss til fortsettelsen og til å gå ut med mer informasjon om piloten etter hvert, sier Natasha Jankovic.

Hun ser for seg et slags pantesystem, hvor forbrukere får gevinster eller poeng som kan brukes i de butikkene som sender varer i Packoorangs emballasje.

I teamet har Jankovic med seg med-gründer Alvin Dammann med erfaring fra produktutvikling, markedsføring og kommunikasjon og med-gründer Samuel Bigirimana med bakgrunn innen teknologi, utvikling og miljø.

Powered by Labrador CMS