OVERRASKER: eDaily overrasker med meget god rekkevidde i vår testløype med 277 km, som er 17 prosent lengre enn oppgitt WLTP.

Overraskende rekkevidde

OSLORUNDEN: Kan du utføre jobben med en diesel-Daily, skal du kunne gjøre det samme med en elektrisk Daily hevder Iveco.

Publisert Sist oppdatert
KONTROLL: Du får god kontroll med hvordan energiflyten er ved hjelp av infotainmentsystemet.

Iveco var en av de første i varebil-segmentet til å sysle med elektrisk drivlinje, men de tidligere versjonene har hatt mest preg av å være prototyper og utprøvingsbiler. Siden 2018 er det registrert totalt 8 eDaily som vare-/lastebiler i Norge, men med den nye eDailyen bør registreringstakten økes.

Bare elektrisk

Daily benytter er slagordet: Den samme Daily som du er vant til, bare elektrisk. Med dette mener de at du vil kunne få nye elektriske Daily med alle de samme tilvalgene, i alle de samme utførelsene og med de samme egenskapene som i en vanlig Daily. Bilen leveres med tillatt totalvekt inntil 7,2 tonn og med inntil 3,5-tonns hengervekt. En tilsvarende hengervekt er det i dagens marked ingen andre elektriske varebiler som kan skilte med.

Iveco eDaily

  • Første bil i varebilsegmentet med elektrisk drivlinje
  • Tillatt totalvekt inntil 7,2 tonn
  • Oppgitt rekkevidde ved blandet kjøring på 235 km
  • 11 kW ombordlader, oppgradering til 22 og 40 kW mulig
KOMFORT: Vi finner oss godt til rette i førerhuset på eDaily. Setene har memory foam som gir god støtte under kjøringen.

I forrige utgave av bladet testet vi nye dieseldrevne Daily med luftfjæring. Nyttelasten i denne var på 900 kilo, eller drøye 250 kilo mer enn i denne elektriske versjonen. Dersom man velger å registrere bilen med utvidet totalvekt (særskilte regler for B-førerkort) vil man kunne få tilsvarende nyttelast som med forbrenningsmotor.

Kjøringen

Det å kjøre en elektrisk Daily er i prinsipp som å kjøre en utgave med forbrenningsmotor. Bilen vi hadde tilgjengelig denne gangen var en tidlig produsert bil med 3500 kilos totalvekt, to batterier og bladfjærer på bakakselen. Oppgitt rekkevidde ved blandet kjøring med to batteripakker og L2H2-utgaven er på 235 km. Fjæringen var dermed noe stivere enn den vi testet før sommeren som hadde luftfjæring, men absolutt god både med og uten last. Når det gjelder styring og retningsstabilitet så finner vi ikke noen nevneverdige forskjeller mellom disse to modellene.

Bilen er utstyrt med en normal automatgirspak hvor man kan velge park, revers, nøytral og drive. Det som er spesielt, er at vi må trykke på p-knappen både for å sette bilen i park og for å få den ut av park. Litt uvant til å begynne med, men etter en liten uke bak rattet hadde vi blitt vant til denne finurligheten. Som vi nevnte i forrige Daily-test så er ikke infotainmentsystemet det beste på markedet, men når det gjelder forbruket og ikke minst kjøretips for å få føreren til å kjøre økonomisk er det mye informasjon å hente.

TRE MODUS: Du kan velge mellom tre ulike kjøremoduser under kjøringen. Seiling gir minimalt med regenerering, men du får med deg god fart ut på sletta. Normalkjøring gir god regenerering men vil ikke bremse bilen helt opp. Det siste valget er en-pedalskjøring her kan man for det meste klare seg uten bruk av bremsepedalen, men personlig synes jeg det er masete å måtte holde gassen inne under utforkjøring.

SPEIL: Da vi skulle fotografere bilen hadde «Hans» begynt å slippe sine våte dråper over Oslo-området, og sikten blir noe begrenset til tros for ellers gode sidespeil.
HJELP: Ryggekamera gir god sikt og er til god hjelp under manøvrering.
PÅ PLASS: Mens vi etterlyste en god koppeholder sist vi kjørte Daily, er denne på plass i eDaily. Dersom man velger luftfjæring må nemlig koppeholderen vike for styringen av luftfjæringen.

Pluss og minus

+ Drivstofføkonomi

+ Støynivå

+ Tilhengervekt

- Nyttelast

- Infotainment-system

- Pris

Pris grunnmodell
uten ekstrautstyr 920.000,-

Som med andre elektriske kjøretøy påvirkes forbruket mye av kjørestil, fart og vekt. Vi startet med «full tank» og en oppgitt rekkevidde på 244 km. Vi satte så kursen ut på E6, og selv med relativt høye fartsgrenser, 80 og høyere i store deler av strekningen, minket totalrekkevidden forbausende lite de første 50 kilometerne og med en gjenstående rekkevidde på 212 km før vi startet på klatringen opp mot Tryvann begynte vi å lure på om vi ville klare en totalrekkevidde på over 300 km.

Men klatringen skulle vise seg å gå hardt utover forbruket slik at de sju kilometerne opp «kostet» 88 km rekkevidde, men «kun» 8 prosent batterikapasitet. Det betyr at rekkeviddeberegningen til Iveco er veldig i nuet, og vi begynte å fokusere mer på gjenstående batterikapasitet i våre beregninger. Tilbake på E18 mot Sandvika hadde vi gjenvunnet to prosent batterikapasitet, og fikk 20 km ekstra rekkevidde og skulle etter bilens beregninger bare så vidt rekke tilbake til utgangspunktet etter 200 km.

Etter halvkjørt runde så hadde vi fremdeles 123 km rekkevidde og 66 prosent batterikapasitet igjen. Dermed begynte vi å ane at de oppgitte WLTP-tallene skulle vi i hvert fall klare å matche. Vel tilbake hadde vi en gjenstående rekkevidde på 28 prosent og bilen oppga 67 km. Vi regnet ut en teoretisk rekkevidde på 277 km eller 18 prosent lengre enn de oppgitte rekkeviddene for bilen. Gjennomsnittshastigheten ble meget lav da vi sto over 30 minutter i stillestående kø over Sollihøgda. Dersom vi trekker fra 30 minutters kjøretid vil gjennomsnittshastigheten være normal.

LAST: Nyttelasten vil være vesentlig bedre dersom man får bilen registrert under 4250-reglementet.

Lastekapasitet

Testbilen hadde et 12 m3 varerom, tillatt totalvekt på 3500 kilo og en nyttelast på 640 kilo. En av de absolutte fordelene med Daily er at disse tallene kan man «endre» og justere etter behov. Kassebilen leveres nemlig med fra 1-3 batterier á 37 kW, i tre ulike akselavstander og tre høyder. Med singel og dobbelthjul etc. Daily leveres også som chassis med seks akselavstander. I tillegg kan man ettermontere flere batteripakker dersom man ser at behovet for rekkevidde endres. Det er dog noen begrensninger som at tre batteripakker kun er tilgjengelig for biler fra 4250 kg totalvekt, og den korteste akselavstanden kun kan ha en batteripakke. Varerommet er tilgjengelig fra 7,3 til hele 19,6 m3 og tillatt totalvekt inntil 7,2 tonn.

eDaily er også utstyrt med et elektrisk kraftuttak (ePTO) på hele 15 kW, noe som gjør bilen mer fleksibel med tanke på ulike påbygg og bruksområder.

LADING: Standard er bilen utstyrt med en 11 kW lader, men med to batteripakker kan man også bestille 80 kW hurtiglademulighet.

Ladeegenskaper

eDaily er utstyrt med en 11 kW ombordlader som standard, men denne kan oppgraderes til en 22 kW lader. Med 11 kW så vil det ta 6 t 20 min å fullade to batteripakker, mens med 22kW laderen halveres tiden til 3 t 10 min. For biler med en batteripakke er det også mulig å bestille med hurtiglademulighet på inntil 40 kW og biler med to og tre batteripakker har mulighet for 80 kW hurtiglader som vil gjøre det mulig å lade to batteripakker fra 20 til 80 prosent på 30 minutter.

FLEKSIBEL: Med 3,5 tonns hengervekt og stort varerom kan bilen benyttes til mer enn å frakte pakker.

Iveco eDaily 35ELEC

Motor, typeelektrisk
Maks. effekt140 kW/ 188 hk
Maks. dreiemoment400 Nm
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP)234 km
BatteritypeFPT
Batterikapasitet2x37 kWh
Batteri kjøler og varmerVarmepumpe
Innebygd lader11 kW (22 kW opt)
Hurtigladerkapasitet80 kW
Kjørerute200 km
Totalt drivstofforbruk53 kWt
Drivstofforbruk/mil2,66 kWt
Beregnet rekkevidde m/60% nyttelast277 km
Total kjøretid249 minutter**
Gjennomsnittshastighet48 km/t
DrivhjulBakhjul
Tillatt totalvekt3500 kg
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel m/ full tank2860 kg / 1540 kg / 1320 kg
Egenvekt i vognkort2878 kg
Tillatt aksellast foran / bak1900 kg / 2240 kg
Utregnet nyttelast totalt640 kg
Maks. tilhengervekt3500 kg
Aktuell vekt i test3280 kg
Lengde / bredde / høyde*6109 mm / 2050 mm / 2645 mm
Akselavstand*3520 mm
Bakkeklaring*163 mm
Varerom (plan) l / b / h*3540 mm / 1800 mm / 1900 mm
Volum varerom*12 m3
Skillevegg bygger inn i varerom4 cm
Bredde mellom hjulkasser*121 cm
Lastehøyde*64 cm
Dørtype bak / b / h*Dobbeltdør / 153 cm / 180 cm
Sidedør høyre b / h*124 cm / 179 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler163 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg151 cm
Bredde døråpning førerdør92 cm
Lengde på sitteputen i førersetet49 cm
Høyde fra førersetet til taket maks.102 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.60 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.106 cm
Justering sete lengderetning / høyde22 cm / 6,5 cm
Justering ratt lengde / høyde5 cm / 4 cm
Gulvhøyde, fra bakken68 cm
Høyde stigtrinn43 cm / 25 cm

* = Fabrikkdata ** Mye sommertrafikk, samt over 30 min stillestående kø over Sollihøgda så reell gjennomsnittshastighet er ca. 55 km/t.

Powered by Labrador CMS