Lading av EP EFL181 gjøres i en helt vanlig stikkontakt, viser Yngve Lofthus Teigen hos Smart-Truck.

Motvektstruck rett i stikkontakten

Det har trolig aldri vært enklere å eie en elektrisk motvektstruck.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EP EFL188

  • 1800 kg løftekapasitet
  • 4800 mm løftehøyde
  • 48V/150Ah li-ion-batteri
  • Innebygget lader
  • 8,5/9 km/t m/u last
  • AC drift
  • 2150 mm kjørehøyde
  • 2935 mm lengde
  • 1080 mm bredde
  • 3030 kg egenvekt
  • Pris: 176.000,-

Elektriske trucker er i ferd med å ta over motvektsegmentet, med en vekst i salget på nesten 36 prosent i salget av elektriske trehjulstrucker i andre kvartal, mot en nedgang på 41,5 prosent for dieseltrucker. Ladeinfrastruktur kan imidlertid være krevende for mange, men nå har truckprodusenten EP en truck tilgjengelig som kan fullades på to og en halv time i et vanlig 16 ampers stikkontakt.

- Da får du 3,5 timer effektiv kjøring med blandet gods. Med lading i kaffepauser og under lunsjen, har man en truck som holder en hel arbeidsdag, sier Yngve Lofthus Teigen, hos EP-importør Smart-Truck.

Trucken det er snakk om er EP EFL181, en smidig truck med 1,8 tonn løftekapasitet og opptil 4,8 meter løftehøyde. Lofthus Teigen er tydelig på at dette ikke er trucken for storbrukeren som har intens drift i to skift. Til de kundene har Smart-Truck og EP andre trucker.

- Men den er midt i blinken for små og mellomstore bedrifter som bruker truck noen timer om dagen, og for utleieselskaper, sier han.

Ingen ladesone

Den første EP EFL181 i Norge testes ut hos Bømlo Fersk Fisk.
Batteriet på 150 Ah holder til 3,5 timers drift med blandet last.

Den store fordelen med trucken er naturligvis at det ikke trengs noen egen ladeinfrastruktur eller dedikert ladesone. Siden det naturligvis er et litium-batteri som sitter under setet på EP EFL181 er det også vedlikeholdsfritt, og trives godt med klattlading.

Rask lading med vanlig vegg-kontakt gjør at ordet brannfarlig raskt dukker opp i hodet. Alle EP-batterier er utstyrt med et eget Battery Management Software, som sørger for at alt går trygt for seg.

- Vi anbefaler selvsagt å lade mens man er på jobb, men når batteriet er fulladet, skrur BMS-en av batteriet. BMS overvåker batteriet på cellenivå, og stenger av alt umiddelbart om den ser at temperaturen stiger for mye eller den merker andre avvik. Alt er naturligvis CE-godkjent, sier Lofthus Teigen.

Ute hos kunde

Den første «stikkontakttrucken» er allerede på utprøving hos en kunde, nemlig fiskemottaket Bømlo Fersk Fisk, og Smart-Truck har foreløpig fått gode tilbakemeldinger derfra.

EP EFL181 er for øvrig en kompakt truck med en egenvekt på 3030 kg og en toppfart på 9 km/t. Truckene Smart-Truck leverer er i hovedsak utstyrt med Cascade gaffelspreder og sideshift.

Et vanlig støpsel i en vanlig stikkontakt fullader batteriet på drøyt to timer, forteller Yngve Lofthus Teigen.
Powered by Labrador CMS