Støttebenstrucker har overtatt fra motvektstrucker som den mest solgte trucktypen.
Støttebenstrucker har overtatt fra motvektstrucker som den mest solgte trucktypen.

Solid trucksalg tross covid-brems

Trucksalget bremset naturlig nok opp i andre kvartal i år, men første halvår er fortsatt sterkere enn i fjor.

Publisert Sist oppdatert

Andre kvartal i år har medlemmene i Maskingrosisternes Forening (MGF) rapportert om totalt 973 solgte, nye gaffeltrucker. Det er en nedgang fra 1153 trucker i samme periode i fjor (-15,7 prosent). Nedgangen tilskrives naturlig nok covid-19.

- Andre kvartal har vært preget av lokale reiserestriksjoner i forbindelse med smitteverntiltak, høy grad av permitteringer i næringslivet, og MGFs medlemmer har merket en lavere investeringsvilje som følge av usikkerhetene i markedet, heter det i en pressemelding fra MGF.

De lokale reiserestriksjonene, spesielt i Nord-Norge, førte i en periode til at hverken selgere eller serviceteknikere kunne betjene landsdelen i samme grad som tidligere. Dette påvirket i stor grad nysalget, men også ettermarked med service og reparasjon. Etter at restriksjonene ble fjernet, har derimot ettermarkedet fått et godt oppsving og det er registrert en noe høyere omsetning av brukt utstyr.

Selv om andre halvår hadde en forventet nedgang, er første halvår i 2020 faktisk ørlite grann bedre totalt sett enn 2019 – som også var et meget solid år. Totalt er det solgt 2550 trucker første halvår i år, mot 2532 i samme periode i fjor.

- Bedring i markedet

- Etter et utfordrende kvartal, melder medlemmene om noe bedring i markedet. Men, det er fortsatt et stykke fra et normalår, og videre utvikling av både smittesituasjonen, kronekursen og oljeprisen vil være førende for hvordan nysalget ender i andre halvår, opplyser MGF-direktør Tone Lindberg.

Når det gjelder fordelingen blant trucktypene ser vi at støttebenstrucker, som for første gang overtok som største kategori i første kvartal, fortsetter som største kategori i andre kvartal. Det er nedgang i alle underkategorier, sammenlignet med andre kvartal 2019, med unntak av palletrucker hvor salget er stabilt.

Tallene viser for øvrig en en stor økning i utstyr under ett tonn (113,5%), mens den største tilbakegangen kommer på utstyr mellom 2,5 og 3,5 tonn, og for de over 7 tonn. Årsaken til dette kan ligge i at det i et usikkert marked er mindre investeringsvilje for mer kostbart utstyr, tror MGF.

El-overgangen fortsetter

Overgangen fra dieseldrevne motvektstrucker til de med batteri fortsetter. Dieselmotvekter hadde en nedgang på 41,5 prosent i forhold til samme kvartal i fjor, mens det har vært en vekst på 35,8 prosent i salget av elektriske 3-hjulstrucker.

Det er markerte geografiske forskjeller i salgsutviklingen. Mens Trøndelag (-39%), Viken (-31%) og Vestfold og Telemark (-30%) har markant nedgang, er det ditto solid vekst i Rogaland (+46%), Vestland (+21%), Troms og Finnmark (+17%) og Nordland (+13%) i andre kvartal.