Med to elektriske lastebiler i skytteltrafikk, har Rockwool avfossilifisert transportkjeden mellom fabrikk og lager.

Helelektrisk fra fabrikk til lager

– Enda en milepæl i det viktige arbeidet Rockwool gjør for bransjen og industrien, sier public affairs- og bærekraftsansvarlig Håvard Sveahaugen.

Publisert Sist oppdatert

Rockwool i Moss har nå implementert helelektrisk transport mellom fabrikken i Moss og hoveddistribusjonslageret utenfor byen på Vanem.

Selskapet satte i drift sin første elektriske lastebil i 2023, og med en ny el-lastebil på plass blir transportkjeden mellom fabrikk og lager helt utslippsfri. Strekningen betjenes av to lastebiler som går parallelt om hverandre 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, hele året.

Hver dag transporteres store mengder Rockwool isolasjon mellom fabrikk og lager, og totalt utgjør dette cirka 127.000 kilometer per år. Om det legges til grunn 2,64 kg CO2 per liter diesel og nevnte strekning, så spares miljøet for 151 tonn CO2 i året ved å elektrifisere denne strekningen, opplyser Rockwool i en pressemelding.  De nye lastebilene vil også bidra til mindre trafikkstøy Moss, samt på fabrikkområdet.

Håvard Sveahaugen er bærekraftsansvarlig i Rockwool.

– Når transportsegmentet står inne for omtrent en tredjedel av det totale utslippet av klimagasser i Norge, så er en slik omlegging som vi har gjort her riktig i henhold til tiden vi lever i der vi er nødt til å redusere utslippene på alle segmenter. Vi er ikke førstemann ute med dette tiltaket, men vil allikevel benytte muligheten til å oppfordre alle i bransjen til å gjøre det samme, sier Håvard Sveahaugen, som er bærekraftsansvarlig i Rockwool.

Michael Rasmussen, logistikkdirektør i Rockwool Nordics, mener at omveltningen av transportbransjen fremdeles er i et tidlig stadium, men at det er viktig å teste ny teknologi og skaffe seg nyttig erfaring.

- Vi har jobbet med grønn transport lenge, men transportbransjen er fremdeles under utvikling og det finnes per i dag ingen optimal løsning som lever opp til alle våre krav, sier Michael Rasmussen som også påpeker at det er nettopp derfor det har vært viktig for Rockwool å arbeide direkte med de transportselskapene som ligger i forkant på dette området, sier han.

Leveranser til og fra prosjekter innen byggebransjen foregår ofte over lengre, sporadiske og uforutsette ruter.- Elektrifiseringen er ikke helt klar for å møte byggebransjens behov for alle områder, men derimot for kortere og kjappe strekninger fungerer dette bra. Vår transportetappe i Moss har nå blitt erstattet med 100% fornybar elektrisitet og vi kan konstatere at dette fungerer utmerket, sier Rasmussen.

Fra tidligere har Rockwool investert i lastebiler på biogass som går videre fra Vanem distribusjonslager i Moss til videredistribusjon i Oslo området.

Powered by Labrador CMS