ELEKTRISKE LASTEBILER: De aller fleste nullutslipps lastebilene som får støtte er batterielektriske. PA Entreprenør har kjørt batterielektrisk lenge. Illustrasjonsfoto.

Så mange har fått støtte i år

Enova opplyser hvor mange tunge nullutslippskjøretøy som har fått støtte så langt i år. Og det er ikke for sent å søke.

Publisert

Tildelinger hittil i år på støtteprogrammet

Runde 1, søknadsfrist 15.april: 108 kjøretøy

Runde 2, søknadsfrist 16.mai: 97 kjøretøy

Runde 3, søknadsfrist 14.juni: 96 kjøretøy

Runde 4, søknadsfrist 15.august: 109 kjøretøy

Runde 5, søknadsfrist 16.september: 53 kjøretøy

Runde 6, søknadsfrist 15.oktober: 52 kjøretøy

Det gjenstår to søknadsfrister i 2024

Runde 7, søknadsfrist 15. november

Runde 8, søknadsfrist 16. desember

Søknadsfrister for 2025 er ikke klart riktig ennå, og publiseres noe senere.

Total har Enova nå innvilget støtte til 515 tunge nullutslippskjøretøy på totalt seks runder med tildelinger. Disse har vart fra 15. april til 15. oktober. Ytterligere to runder gjenstår i år, med fristene 15. november og 16. desember.

Enova melder at mange av bilene det er gitt støtte til vil være å se på veien neste år, og at dette vil gi betydelige utslippskutt.

I den sjette og foreløpig siste tildelingen i år, ble det gitt støtte til 52 tunge nullutslippskjøretøy. Nedgangen fra tidligere runder skyldes i hovedsak færre søknader.

Totalt har Enova støttet mange nullutslippskjøretøy i 2023 og 2024. Mange av disse er i bestilling hos kjøretøyleverandørene.

- Dette betyr at disse kommer inn på salgsstatistikken først i 2025. Vi tror at det kommende året det vil bli et godt år for tunge elektriske kjøretøy, både som følge av rask teknologisk utvikling med lengre rekkevidde, men også fordi mange av ladestasjonene som Enova har støttet snart vil åpne over store deler av landet, sier Arnt-Gunnar Lium som er senior rådgiver hos Enova.

Powered by Labrador CMS