Netthandlet for 95,5 milliarder

Nordiske forbrukere har handlet for 95,5 milliarder kroner så langt i år.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Netthandelen i Norden fortsetter å øke. En tydelig trend er at forbrukerne får stadig større innflytelse over kjøps- og leveringsprosessen, og det er særlig den yngre generasjonen som driver frem utviklingen ved å handle mest og stille nye krav til nett- og logistikkaktører. Det viser en ny halvårsrapport fra PostNord.

Tilfredse kunder

Kundetilfredsheten i alle de nordiske landene er svært høy, og flere enn ni av ti forbrukere er fornøyde med sitt siste kjøp på nettet. I Norge og Finland gjelder dette uansett alder, mens de yngre forbrukerne i Danmark og Sverige er mer kresne når det gjelder leveringen. Disse forbrukerne handler oftere på nettet og har tydelige forventninger til leveringstid, leveringsmåte, informasjon og service under hele prosessen.

Morgendagens vinnere

- De bedriftene som best kan oppfylle kundenes ønsker om en smidig, transparent og sømløs kjøps- og leveringsprosess, vil være morgendagens vinnere på det nordiske netthandelsmarkedet, sier PostNords netthandelsekspert Kristin Anfindsen.

Blant nordiske forbrukere er det vanligst å hente varene man har kjøpt på nettet, på et utleveringssted. I snitt skjer fire av ti leveringer på denne måten, men det er tydelige forskjeller mellom landene.

Postkassen er tingen

Når det gjelder hvilken leveringsmåte kundene helst foretrekker, er postkassen det mest populære alternativet, noe som er aller tydeligst i Norge og Finland. I Sverige er utleveringssteder det mest populære, mens man i Danmark setter pris på hjemlevering i større utstrekning enn i de andre landene. 

Selvbestemmelse

- Forbrukerne ønsker i større og større grad å kunne bestemme hvordan, hvor og når de skal gjennomføre et kjøp og få varene levert. Manglende valgfrihet rundt leveringsmåter og -tider kan faktisk lede forbrukere ut av en nettbutikk og inn i en annen eller en fysisk butikk. Det er derfor virksomhetskritisk for både nett- og logistikkaktører å kunne tilby lokale og tilpassede løsninger som tar utgangspunkt i kundens behov, sier Kristin Anfindsen.

Powered by Labrador CMS