Skipet får to hydrogenmotorer i tillegg til to rotorseil, som skal sørge for fremdriften.
Skipet får to hydrogenmotorer i tillegg til to rotorseil, som skal sørge for fremdriften.

Valgte norsk rederi til verdens første utslippsfrie bulkskip

Felleskjøpet Agri sammen med HeidelbergCement har inngått avtale med Egil Ulvan Rederi.

Publisert Sist oppdatert

De to vareeierne har gått sammen om å bygge verdens første utslippsfrie bulkskip, og Egil Ulvan Rederi har vunnet konkurransen om å bygge skipet.

Fakta om skipet

  • Lengde: 88,00 m
  • Bredde:16,50 m
  • Lasterom: 6 500 m3
  • Dødvekt: 5 500 t
  • Fart: 8-10 knop
  • Rekkevidde: ca 600 nautiske mil
  • Selvlosser Sennebogen elektrisk gravemaskin
  • Fremdriftssystem:
    1 BeHydro hydrogen forbrenningsmotor 1500 kW, koblet direkte til propell via reduksjonsgir med batteri- og energigjenvinningssystem
    2 Flettner-rotorer (vindseil), nedsenkbar kjøler
  • Drivstoff: Komprimert hydrogen
  • System for landsstrøm
  • «Powered by Nature» - opptil 8 knop på vindrotorene alene ved 10 m/s vind
  • Designselskap: Norwegian Ship Design

– Regjeringens klimaplan viser hvordan vi skal nå klimamålene og skape nye, grønne jobber. Vi skal blant annet redusere utslippene fra innenlands skipsfart med 50 prosent innen 2030. Da er det gledelig at Felleskjøpet Agri og HeidelbergCement krever nullutslipp for sin sjøtransport, og at det norske rederiet Ulvan vant konkurransen om å bygge verdens første utslippsfrie lasteskip for trafikk langs norskekysten, sier klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn.

Hydrogen og vind

Det nye skipet skal ha en hydrogendrevet hovedmotor. Skipet skal også utstyres med to rotorseil som under gunstige vindforhold vil medføre at skipet kan seile i 8 knops fart med kraft generert fra de to vindrotorene alene. Skipet blir også utstyrt med senkekjøl og stort ror som gjør det enklere å seile med minimal avdrift, og med det også gi et lite bidrag til redusert energibehov. Om bord vil det installeres en gravemaskin for lossing og lasting. Elektrisk gravemaskin, selvfølgelig. Og til slutt – skipet vil være tilrettelagt for å anvende landstrøm ved opphold i havner.

Norwegian Ship Design (TNSDC), som på vegne av Ulvan Rederi har designet skipet, har hatt en klar målsetting gjennom hele prosessen som til slutt endte opp som vinner av konkurransen: Mest mulig energi skal hentes ved direkte bruk av naturkreftene.

- Det ligger i vårt DNA å være framoverlente og sprenge grenser. Det hjelper godt å ha eiere som er over middels interessert i teknologi. De er veldig «hands on». Sammen skal vi realisere dette prosjektet og skape et unikt skip, sier en ydmyk og stolt daglig leder i Egil Ulvan Rederi, Arild Hoff.

Samarbeid nøkkelen

Verdens første nullutslipps bulkskip skal seile langs norskekysten mellom Østlandet og Sørvest-landet. Lasten fra øst til vest vil være korn for Felleskjøpet, mens returlasten vil være byggeråstoff (pukk og grus) for HeidelbergCement. At to så vidt ulike lasteeiere har funnet sammen og tildelt en 15 års kontrakt for drift av skipet er både unikt og langt på vei nøkkelen til realiseringen av dette skipet.

Målsettingen er å kunne sette skipet inn i ordinær drift tidlig 2024.

Egil Ulvan Rederi var ikke blant de største deltakerne i konkurransen. Rederiet er et tradisjonsrikt kystrederi med en mer enn 100 år lang historie. Edvard Ulvan etablerte rederiet tilbake i 1919. Siden da har rederiet opparbeidet seg solid erfaring for frakt av stykkgods og fiskefôr langs hele norske kysten.

I alt opererer Egil Ulvan sju fartøy. Rederiet har også et svært avansert og miljøvennlig nybygg – «Oddrun With» som om få måneder er klart for overtakelse fra verft. Rederiet er også medeier i Halten Bulk og Halten som eier og operer 7 fartøy.

- Det er ikke historien som spiller inn på valget, det er framtida, poengterer Lars Erik Marcussen. Rederiet har vist seg å være villig til å satse på ny teknologi eksempelvis med LNG tidligere. Ledelsen er veldig «hands on» og viser interesse og kunnskap om ny teknologi som gjør oss trygge på at dette er et riktig valg – om enn konkurransen var beinhard.