SC Connector har fått påmontert to rotorseil, som kan spare 25 prosent av drivstoffutgiftene.
SC Connector har fått påmontert to rotorseil, som kan spare 25 prosent av drivstoffutgiftene.

Norges største seilskip satt i drift

Sea-Cargos ombygde SC Connector utnytter magnuseffekten til fremdrift. Fredag går første seilturen med last.

Publisert Sist oppdatert

Med støtte fra Enova har Sea-Cargo bygget om sitt roroskip SC Connector, og satt på to såkalte rotorseil. Disse ser ut som to gigantiske skorsteiner, men er i praksis 35 meter høye roterende seil som gir skipet fremdrift.

Energibesparelsen er på rund 25 prosent, forteller CEO i Sea-Cargo, Ole Sævlid til MT.

Se video som forklarer hvordan rotoseil fungerer.

– Vi tar i bruk gammel teknologi, og prøver å kommersialisere den. Det er over hundre år siden magnuseffekten ble dokumentert. Nå har vi bygget de største rotorseilene noensinne, forteller Sævlid.

Magnuseffekten den samme effekten som får en fotball eller en golfball til å skru. Se video i høyremargen som forklarer systemet.

Kan senkes

Fredag morgen ligger skipet hos Boliden i Odda og laster før sin første tur med last og seil. Skipet skal gå til og fra Odda den neste måneden. Når kontrakten med Boliden ut vil skipet gå til og fra verkene på Karmøy og Husnes.

At skipet skal seile i de norske fjordene gjorde ombyggingsprosjektet ekstra komplisert. Med en totalhøyde på nesten 60 meter, måtte noe gjøres for at skipet skulle komme frem over alt.

– Vi måtte ha et system der seilene kunne tas ned, forteller Sævlid.

Rotorseilene kan ved behov legges ned, slik at skipet kan passere under lave broer.
Rotorseilene kan ved behov legges ned, slik at skipet kan passere under lave broer.

Som sagt så gjort. Skipet har de siste ukene vært til ombygging på et verft i Polen, før det nå altså er tilbake i drift. SC Connector har også en batteripakke om bord, som gjør skipet enda grønnere.

Hvor mye penger som spares med seildrift avhenger av oljeprisen, forteller Sævlid.

– Vi regner som sagt med en besparelse i energiforbruket på 25 prosent. Dette er en testløsning med to seil, og det er ingenting i veien for å ha flere seil, sier han.

Kan bygge om flere skip

SC Connector er et testprosjekt, men om systemet fungerer som Sea-Cargo håper, er det høyaktuelt å bygge om flere skip.

– Det er absolutt planen å gjøre på andre skip i fremtiden, men vi trenger å lære litt først, sier Sævlid.

Han legger også til at de påmonterte rotorseilene ikke har noen negativ effekt på skipets lastekapasitet.