![Lover at ny Oslofjordtunnel påbegynnes i 2024](https://image.mtlogistikk.no/810332.webp?imageId=810332&width=960&height=548&format=jpg)
Lover at ny Oslofjordtunnel påbegynnes i 2024
Regjeringen setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år.
Det opplyste samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) på
gangbrua over Rv. 134 i Frogn mandag, ifølge NRK.
![Oslofjordtunnelen er lang og bratt, og blir ofte stengt.](https://image.mtlogistikk.no/810336.webp?imageId=810336&width=960&height=548&format=jpg)
Oslofjordtunnelen på E134 har vært en kronisk ustabil forbindelse med rundt 300 årlige stengninger som følge av branner, ulykker og bilberginger. Logistikk-aktører, lastebilbransjen og kommuner på begge sider av Oslofjorden har lenge kjempet for å få på plass et nytt tunnelløp mellom Drøbak på vestsiden av fjorden og Hurmlandet i øst.
– I dag må hele tunnelen stenges i begge retninger ved mindre hendelser. Med to løp kan man rute trafikken forbi, sier Nygård i en pressemelding.
Deler av kostnaden skal finansieres med bompenger, skriver regjeringen.
Statens vegvesen satt i fjor Oslofjordtunnelen helt øverst på sin liste over hvilke veiprosjekter som de ville prioritere, og nå lover altså statsråden midler i statsbudsjettet for 2024. Den totale kostnaden skal ligge på 6,5 milliarder kroner.