Arkivbilde fra rasteplass i Tyskland 2009.

Mangler 400.000 sikre hvileplasser

En undersøkelse utført for EU-kommisjonen viser at det er stor mangel på forutsigbare og sikre hvileplasser i EU for yrkessjåfører som må stoppe for pålagt hvil.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Undersøkelsen viser at på hvileplasser med oppstilling for vogntog, varierer servicetilbudet og sikkerheten sterkt. Verst er sikkerheten naturlig nok i områder som i utgangspunktet ikke er beregnet for hvil.

Det lave tilbudet av parkerings-muligheter langs hovedveiene i EU-området, fører til overfylte rasteplasser.

Her står vogntog med sovende sjåfører også i innkjøringen og utkjøringen fra plassen, fordi det er fullt inne på selve området.

Dette er veldig trafikkfarlig og i tillegg gir det et høyt stressnivå for sjåførene som blir nødt til å sove mens de håper de ikke blir en del av en alvorlig trafikkulykke.

Det går an å forhåndsbestille parkeringsplasser på sikre oppstillingsplasser med gode servicetilbud; men undersøkelsen viser at det er vanskelig å finne slike plasser som er ledige. I tillegg er det usikkert om man faktisk får plass som bestilt når man kommer til parkerings-området for å hvile.

EUs løsning på problemet er (som vanlig) å nedsette en ekspertgruppe. Denne skal blant annet se nærmere på funnene i undersøkelsen og forslagene i rapporten til forbedringer.

Et forslag er å innføre «EU-parkering» gradert i tre nivåer som skal vise hvor sikkert, og bra servicetilbud, de forskjellige parkeringsområdene etter veiene i Europa har. Disse er gradert som Bronse (lavt nivå), Sølv (middels) og Gull og Platina (høyt nivå). Høyere nivå betyr høyere sikkerhet og bedre fasiliteter.

Powered by Labrador CMS