GOD Å KJØRE: Prototypene vi kjørte i Tyrkia var bokstaveligtalt nyproduserte og hadde rullet ut fra fabrikken et par dager før vi ankom, men den nye uavhengige bakfjæringen virker meget bra.

Første kjøring i nye eTransit

Tyrkia: Nylig fikk vi anledning til å prøvekjøre en prototyp på nye eTransit ved Transit-fabrikken i Tyrkia. Ford introduserer nå en ny kjørestil for e-varebiler.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

SPIRALFJÆRER: I de nye spiralfjærene sitter montert i den nye under rammen til bilen som også inneholder motoren.eTransit Tyrkia des 2021

Når den nye eTransit lanseres neste vår, er det en bil som skiller seg fra Transit med forbrenningsmotor på flere områder. Det er gjort en rekke endringer på bilen i forbindelse med elektrifiseringen. Den største forandringen er hele bakparten på understellet. Her er den tradisjonelle bakakselen byttet ut med en ny ramme som inneholder motor og drivaksel samt ny uavhengig fjæring. Denne nye ekstra-rammen gjør bilen noen cm høyere, men sørger for at varerommet er identisk med biler uten elektrisk motor.

BATTERI: På en egen linje ved fabrikken blir batteriene satt sammen.

eTransit vil bli levert i tre ulike totalvekter, 3,5 tonn. 3,9 tonn og 4,25 tonn. De to tyngste versjonene har en hastighetsbegrensning på 90 km/t. I tillegg vil bilen bli levert med to ulike motorer på 135 kW (184 hk) og 198 kW (269 hk). Begge får det samme maksimale momentet som er på hele 430 Nm.

Bilen er utstyrt med siste generasjon SYNC og har en stor sentermontert touch skjerm med hurtigknapper de mest benyttede funksjonene.

Rekkevidde

NY KJØRESTIL: Ved hjelp av et totouchsystem på bremsen kan ulike regenereringsmodus velges ved en intuitiv kjørestil hevder Ford. Både undertegnede og den engelske journalisten George Barrow på bildet foretrakk L-knappen for maksimal regenerering.

Batteriene har 68 kWt som kan benyttes, noe som vil gi en rekkevidde på inntil 317 km. For å gi føreren best mulig informasjon om gjenværende rekkevidde har bilen fått en intelligent rekkeviddeprediksjon. Denne benytter blant annet værdata og ruteopplysninger for å beregne rekkevidde. Denne funksjonaliteten er avhengig av at kjøretøyene er oppkoblet, men er ikke tilgjengelig i Tyrkia ennå, så vi fikk ikke sett hvordan det fungerer.

Bilen er utstyrt med en ombordlader på 11,3 kW som kan lade bilen fra 0–100 prosent på i overkant av åtte timer. Hurtiglading kan skje med inntil 115 kW, noe som gjør at bilen kan lades fra 15–80 prosent på 34 minutter under optimale forhold.

Batteripakken er plassert mellom rammen på bilen og er ekstra beskyttet mot sidekollisjoner.

Kjøreopplevelsen

KJØREMODUS: Det er tre ulike kjøremodus på bilen, Eco, Normal og Glatt

Det første som møter oss er en ny startknapp der vi vanligvis setter inn nøkkelen. Videre har bilen en ny elektrisk parkeringsbrems som sitter under lysbryteren på venstre side av dashbordet. Det er også en ny førergjenkjenningsfunksjon som vil sette bilen i park dersom føreren reiser seg opp av førersetet. Dette er en sikkerhetsfunksjon som skal hindre at bilen ruller av gårde. Bilen er nemlig satt opp til å krype sakte frem dersom man slipper gasspedalen noe som gjør manøvrering i lave hastigheter enklere.

VARIANTER: Totalt vil eTransit bli levert i hele 25 ulike varianter, her en chassisversjon.

Bilene har regenerativ bremsing som varierer effekten, avhengig av totalvekt og hastighet, for hvor mye som regenereres. Regenereringen kan aktiveres på ulike måter, enten med en L-knapp i senter av girskifter-hjulet. Dette er den mest åpenbare måten, og den måten vi var mest komfortabel med.

SIDEBESKYTTELSE: Det er lagt inn en ekstra beskyttelse for batteriet på sidene av rammen.

Den andre måten er det første gangen vi hører om i et nyttekjøretøy. Ved hjelp av pedalene kan tre nivåer av regenerering aktiveres. Det første nivået er når man slipper gasspedalen, nivå to aktiveres ved på gi bremsepedalen et lett trykk og det siste nivået med et dobbelt trykk på bremsepedalen. Denne siste måten føltes lite intuitiv for meg, men det er mulig at jeg endrer oppfatning med litt mer kjøring enn den drøye halvtimen vi fikk bak rattet.

Personlig foretrekker jeg en måte å la bilen rulle uten at den regenerer og dermed bremser umiddelbart når gasspedalen slippes. Det gjør at man spesielt på kjente ruter kan utnytte bevegelsesenergien i kjøretøyet bedre. Med eTransit er det en form for regenerering umiddelbart, noe som gjør det nødvendig å holde inne gasspedalen i slakke utforkjøringer hvor en utrulling hadde vært naturlig.

FABRIKKEN: Her ser vi batteriet blir løftet på plass ved den nye linjen på fabrikken.

Den nye uavhengige bakakselen med spiralfjærer gjør at bilen får en meget komfortabel fjæring selv under kjøring uten last. Bilen styrer presist og er meget lettkjørt, men vi finner den elektromekaniske styringen noe tung under manøvrering og kjøring på landeveien.

Videre er bilen utstyrt med et nytt 360-graders kamera. Dette kan aktiveres med en knapp under skjermen og benyttes ved kjøring i lave hastigheter.

Det er tre kjøremoduser på bilen. Eco reduserer motorkraften på den største motoren til 135 kW og en topphastighet på 120 km/t. Videre finner vi kjøremodusene Normal og ett for glatte kjøreforhold.

Egen elektrifiseringslinje

Fabrikken i Tyrkia er den siste tiden kraftig modifisert for å kunne øke produksjonen. Det er både stor etterspørsel etter Fords varebiler for tiden, og i nær fremtid skal VWs neste Transporter bygges ved fabrikken. For å elektrifisere Transit er det bygd en ny hall beregnet på eTransit. Her vil både installasjonen av batteri og den nye bakakselen gjøres. I tillegg er det en egen linje for å bygge batteriene.

eTransit vil bli lansert våren 2022. Prisene er enda ikke klare for Norge, men startprisen i England vil være 42.000 £ (eks. mva.), noe som indikerer at eTransit vil kunne få en hyggelig pris også her i Norge.

Powered by Labrador CMS