Start/stopp-funksjon på diesel-lok

Green Cargo håper å spare kutte opp til 40 prosent av dieselforbruket.

Publisert Sist oppdatert

Green Cargo og Bombardier har inngått en avtale om utvikling av en start/stopp-funksjon for diesel lokomotiv. Funksjonen tilsvarer det vi i dag finner på moderne personbiler, som slår av motoren ved tomgang ved for eksempel rødt lys.

Avtalen innebærer installasjon av systemet på et av Green Cargos 62 TD-lokomotiver.

Denne typen lokomotiv står på tomgang i opptil 80 prosent av driftstiden, så besparelsene kan bli store.

- Vi har nylig investert i moderne motorer i 62 av våre større diesellokomotiv for å minske vår klimapåvirkning. Investeringen har muliggjort at vi kan utstyre våre TD-lok med en start/stopp-funksjon. Dersom systemet oppfyller forventningene våre, er ambisjonen å utstyre samtlige TD-lok med funksjonen, sier adm. dir. i Green Cargo Jan Kilström i en pressemelding.

Et lokomotiv skal prøvekjøres med funksjonen i ett år, for å teste systemet i alle forhold. Green Cargo har rundt 390 lokomotiv i sin flåte, hvorav 62 er diesellok av typen TD som er den mest moderne dieselutgaven. Det er denne typen som nå skal teste start/stopp-funksjonen. 

Ifølge transportnet.se vil det være mulig å redusere forbruk og utslipp med 30-40 prosent.