DHL øker takten i det grønne skiftet med nye el-lastebiler fra Volvo.

DHL kjøper el-Volvoer

DHL og Volvo Trucks starter nytt samarbeid om nullutslipp med ordre på inntil 44 elektriske lastebiler.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Logistikk 2022

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Lars Erik Matsson Fagernæs, CEO Aviant

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Steffen Larvoll, Nova Retail

Runar Wiksnes, Økonom, Virke

Loek Vredenberg, CTO IBM

Se fullstendig program og kjøp konferansebilett på: www.logistikk2022.no

Volvo Trucks og Deutsche Post DHL Group har signert en samarbeidsavtale om å akselerere overgangen til nullutslippskjøretøyer. DHL vil intensivere overgangen til tunge elektriske lastebiler ved å sette totalt 44 nye elektriske Volvo lastebiler i drift på ruter i Europa.

Deutsche Post DHL Group og Volvo Trucks øker også sitt eksisterende samarbeid om å fremskynde introduksjonen av tunge elektriske lastebiler som kan brukes i regional transport i Europa.

Intensjonsavtalen er på 40 elektriske lastebiler av modellene Volvo FE og Volvo FL, som vil brukes i pakkelevering i bynære strøk. Hvor de spesifikke landene og rutene er, er foreløpig ikke spikret. Elektriske lastebiler for lengre ruter er også en del av omfanget, og DHL har bestemt seg for å bruke Volvo lastebiler for regional transport og begynner med 4 Volvo FM Electric i Storbritannia.

De første lastebilene er allerede bestilt, seks av DHL Parcel UK og to av DHL Freight. Dette vil resultere i årlige besparelser på nesten 600 tonn CO2 og nesten 225.000 liter diesel for Deutsche Post DHL Group.

– Vi har forpliktet oss til å møte det voksende kravet fra kundene om grønne og bærekraftige løsninger og å oppnå vårt langsiktige mål om nullutslipp innen 2050. Som et logistikkselskap er konvertering av vår flåte med kjøretøy et viktig verktøy for å hjelpe oss unngå CO2-utslipp på veiene også. Flere av våre virksomheter vil nyte godt av denne avtalen med Volvo Trucks, forklarer Pablo Ciano, Executive Vice President for selskapsutvikling i Deutsche Post DHL Group.

En viktig faktor i DHLs beslutning om å fremskynde overgangen til utslippsfrie kjøretøyer er de positive erfaringene de har hatt siden november 2020 med å bruke en Volvo elektrisk lastebil i London – hvor den leverer varer til butikker i West End-distriktet. Bilen var den aller første kommersielle helelektriske tunge lastebilen brukt i bynær logistikk i Storbritannia.

– DHL er en viktig leverandør av logistikk globalt, og har forpliktet seg til å redusere påvirkningen på klimaendringene. Sammen kan vi utgjøre en forskjell til det bedre, og jeg er stolt over å jobbe i en ånd av partnerskap, hvor vi sikter mot å nå våre mål, som er basert på vitenskapen, for å redusere miljøpåvirkningen, sier Roger Alm, Administrerende direktør i Volvo Trucks.

Samarbeidet involverer tilpasning av nye Volvo-teknologier og felles utviklingsaktiviteter innen elektromobilitet. Avtalen inkluderer også analyser, utført av Volvo, av DHLs transportvirksomhet, med mål om å sikre vellykket utrulling av skreddersydde elektriske transportløsninger.

Powered by Labrador CMS