NTG tar solid grep i Norge. Det børsnoterte selskapet har på åtte år vokst fra null til syv milliarder kroner, både på organisk vekst og oppkjøp. Jacsped med fast trafikk på fergene mellom Oslo og kontinentet er oppkjøpskandidat.
NTG tar solid grep i Norge. Det børsnoterte selskapet har på åtte år vokst fra null til syv milliarder kroner, både på organisk vekst og oppkjøp. Jacsped med fast trafikk på fergene mellom Oslo og kontinentet er oppkjøpskandidat.

NTGs heftige Norges-planer

Jesper Skjærris og NTG har store planer i Norge. Plattformen baseres på en kombinasjon med oppkjøp av flere selskap og egen kompetanse. Jacsped skal være en av oppkjøpskandidatene.

Publisert

Den ferske sjefen for NTG Road Norway har businessplanen klar etter samtaler med flere selskaper om samarbeid og oppkjøp.

NTG, som er et såkalt road-selskap, har fra tidligere også et Air & Ocean-selskap i Kristiansund.

– Businessplanen til NTG Road Norway AS baserer seg på en kombinasjon av egne kompetanser hos en gruppe av tidligere kollegaer, samt akkvisisjoner av mindre og mellomstore norske selskaper. Dette arbeidet har pågått i et års tid, forteller Skjærris.

Ifølge Skjærris er målet å skape et sterkt forwarding-miljø innen det europeiske road-segmentet med dyktige mennesker.

– Innovasjon- og entreprenørskap er i høysetet, men hvor vi samtidig holder en stram struktur på P&L, rapportering og styring av egne aktiviteter, understreker Skjærris og fortsetter:

- Mange tror at det er en selvmotsigelse, men vi er overbeviste om at innovasjon saktens kan kombineres med en god struktur i et børsnotert selskap. Det er på mange måter NTGs forretningskonsept world wide, sier Skjærris.

Han fremhever også at NTG-selskaper i Sverige og Danmark har en stor tilstedeværelse i Norge, og som den norske virksomheten på mange måter kan dra nytte av.

NTG Road Norway-sjef Jesper Skjærris etablerer en plattform basert på oppkjøp av flere selskap og egen kompetanse.
NTG Road Norway-sjef Jesper Skjærris etablerer en plattform basert på oppkjøp av flere selskap og egen kompetanse.

Men så kom Covid-19

- Så kom covid-19 med usikre tider. Uansett har vi valgt å «go live». Men i denne usikre verden med blant annet en korona-krise har vi lagt det fremtidige løpet etter samtaler med flere potensielle selskaper på midlertidig hold. Dog forventer vi å være på plass med våre akkvisisjoner i løpet av relativ kort tid, forteller Skjærris.

NTG er i dag et børsnotert selskap som på åtte år har vokst fra null til åtte milliarder norske kroner, både på organisk vekst og oppkjøp.

Skjærris har drevet eget konsulentselskap siden 2018 da han nylig ble ansatt som Managing Director i NTG Road Norway AS.

Det har vært stille rundt den 55-årige dansken etter at han forlot stillingen som Head of Landtransport i Schenker Norge i 2018.

Dansken har imidlertid lang bransjeerfaring med oppkjøp og fusjoner i selskap som DSV Samson Transport AS, DFDS Transport AS og DSV Road.

NTG ruller videre

Etter beslutningen fra Nordic Transport Group (NTG) i 2017 om nedleggelse av driften i NTG Road Norway AS ble det inngått avtale mellom NTG og Scanfreight om å sikre videre service for NTG Road Norways kunder.

Scanfreight videreførte samarbeidet med det tidligere agentnettverket til NTG Road Norway i tillegg til å samarbeide med flere NTG-kontorer i Norden og Baltikum.

Chief Operating Officer, Steen B. Jensen, i Scanfreight sier i en kommentar at selskapet videreførte forpliktelsene til «gamle» NTG Road da de la ned driften i 2017, og at Scanfreight i dag har egne avtaler med kundene fra den gang.

Jensen presiserer at de ikke er en av oppkjøpskandidatene til NTG Road Norway.

Jesper Skjærris ønsker ikke å navngi hvilke selskaper som er oppkjøpskandidater, men alt tyder på at Jacsped AS snart kan være på NTG Road Norways hender. 

Jacsped og NTG har for øvrig samme adresse, Trollåsveien 8.

Transport- og spedisjonsselskapet på Trollåsen ved E18 utenfor Oslo går svært godt for tiden med en årlig driftsinntekt på rundt 50 mill. kroner.

I Nederland går Jacsped BV minst like godt. Det innebærer en årlig omsetning for konsernet på over 100 millioner kroner.

Og så er det Trekkern

Jacsped har daglig 10 biler i fast trafikk mellom Nederland og Norge. I tillegg kjører de 10 hengere på fergene til Color Line fra Nord-Tyskland til Oslo.

I forbindelse med denne trafikken startet de selskapet Trekkern AS for å hente hengere på havna og bringe de frem til bestemmelsesstedet. Nå tar selskapet også slike oppdrag for andre aktører, i tillegg til containerkjøring og innenlandstransport.

Romslig pallelager

For to år siden flyttet Jacsped inn i dagens lokaler i Trollåsen. Dermed overtok de også et lager på 5000 kvadratmeter. I lageret bygde de et nytt fryselager til 700 paller.

Jacsped som ledes av adm. direktør Raymond Sevje Forsland tilbyr godshåndtering til selskaper innen bil-, fly- og sjøfrakt, med daglige avganger fra og til Skandinavia, Benelux-landene, Norden, Balkan, Baltiske stater, Storbritannia, Øst-Europa og en rekke andre europeiske land.

Da Forsland etablerte selskapet i 2001 hadde han bare seg selv som ansatt og en mobiltelefon som verktøy.

Han satte seg imidlertid mål om rask vekst og hvor Jacsped snart hadde 15 ansatte og 30 millioner kroner i omsetning.