HISTORISK: Første helelektriske teleskoptruck i Norge, og den første maskinen UCO kjøper av Skjetne Maskin AS. Her er Jostein Stormo, adm. direktør i UCO, sammen med Skjetne Maskin-selger Kristian Lamøy.
HISTORISK: Første helelektriske teleskoptruck i Norge, og den første maskinen UCO kjøper av Skjetne Maskin AS. Her er Jostein Stormo, adm. direktør i UCO, sammen med Skjetne Maskin-selger Kristian Lamøy.

Først med elektrisk teleskoptruck

KJELLER: Utleieselskapet UCO, blir første i Norge og Skandinavia med en helelektrisk teleskoptruck.

Publisert Sist oppdatert

Maskinen er en Faresin 626 Full Electric og ble overlevert 25. juni av forhandleren Skjetne Maskin AS ved UCOs hovedkontor på Kjeller. Se video av maskinen i bunn av saken.

- UCO har et mål om å ta en ledende posisjon på miljø innen utleie, og det er stor etterspørsel fra kunder etter utslippsfrie maskiner. Oslo kommune vil blant annet ha hele prosjekter 100% utslippsfrie, sier adm. direktør Jostein Stormo i UCO (Utleiecompagniet AS).

FØRSTE: Italienske Faresin skal være den første produsenten som leverer batterielektriske teleskoptrucker.
FØRSTE: Italienske Faresin skal være den første produsenten som leverer batterielektriske teleskoptrucker.

Rett til kunde

Maskinen veier 5 tonn, har løftehøyde på 6 meter og løftekapasitet på 2,6 tonn når bommen er helt inne ved maskinen. Etter overleveringen i slutten av juni, forsvant den raskt ut av portene igjen til første kunde. Etter hvert skal den også til Skanskas prosjekt på Storbylegevakten i Oslo. Tross at maskinen er dyrere enn dieselutgaver i innkjøp, og at UCO må ta høyere leiepris for batteriteleskoptrucken, virker ikke Stormo å være spesielt stresset for at de ikke skal få mange nok utleietimer på maskinen.

- Nå har vi fått denne levert, og vi har to til i bestilling som kommer om to-tre måneder, sier han.

2,6 TONN: Løftekapasiteten med bommen helt inne er 2,6 tonn.
2,6 TONN: Løftekapasiteten med bommen helt inne er 2,6 tonn.

Alene nå

UCO og Skjetne Maskin har jobbet med å få maskinen til Norge i et halvt års tid. Det begynte med sondering, og kontakt ble opprettet. Deretter besøkte UCO og Skjetne Maskin Faresin-fabrikken i Italia for å få på plass noen nordiske tilpasninger. Dette er ting som varme i hytta, varme i hydraulikktanken, spesielle hjul og mer belysning. Egentlig skulle maskinen vært levert tidligere, men akkurat da de siste tilpasningene skulle gjøres, ble Italia nedstengt på grunn av covid-19.

Men nå er maskinen levert, og UCO har altså bestilt to til. Dette er for øvrig de første maskinene Skjetne Maskin AS leverer til UCO.

- Så langt vi har klart å bringe på det rene, er det bare Faresin som leverer helelektriske teleskoptrucker på batteri akkurat nå. Vi vet at flere er på gang, men at disse først kommer om en stund, sier maskinsjef Lars Nyløkken i UCO.

Rift om maskinene

Daglig leder Kristian Skjetne i Skjetne Maskin AS, sier han jobber hele tiden med å få tak i flere batteri-teleskoptrucker.

- Det er stor etterspørsel etter disse maskinene i Europa. Det er ikke bare Norge som er interessert. I tillegg til UCOs maskiner skal vi ha en egen til demobruk, og det er flere kunder som er veldig interessert, sier Skjetne.