Skipene blir de største og mest miljøvennlige i DFDS' flåte.

To gigantferger til DFDS

DFDS kjøper sine to største ferger noen sinne og setter dem i trafikk fra 2019.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De to fergene skal bygges ved Jinling-verftet i Kina, og vil kunne frakte hele 450 trailere / 6700 meter. De er dermed dobbelt så store som skipene DFDS fikk levert fra samme verft i 2008 og 2009. De er også mer enn 40 prosent større enn de største skipene i DFDS-flåten i dag.

Miljøfordeler

Skipene vil også være DFDS’ mest miljøvennlige, og følger den nye IMO-energistandarden.

- Siden skipene bygges med skrubber for fjerning av svovel og utstyres med ballastvannbehandlingssystem samt mange energieffektivitetssystemer, står de for en nye generasjon av miljøvennlige roro-skip, sier DEO i DFDS Niels Smedegaard.

Skipene er 235 meter lange og en bredde på 33 meter. 

Skal gå i Nordsjøen

De nye skipene er 235 meter lange og 33 meter brede.

Skipene leveres i 2019 og skal etter planen settes i trafikk på DFDS’ rutenettverk i Nordsjøen. DFDS har også opsjon på kjøp av ytterligere fire skip. 

 

- De nye skipene vil kutte energiforbruket og utslipp med mer enn 25 prosent per transporterte trailer sammenlignet med dagens standard. Samtidig vil skipene utstyres med et unikt rampesystem som gjør at de kan lastes og losses på veldig kort tid. Sammen med skipet størrelse, vil effektiviteten gjøre at vi kan tilby raske tjenester og kapasitet, som kundene våre etterspør, sier Smedegaard.

Powered by Labrador CMS