Den første Volvo FM Electric ble overlevert av administrerende direktør i Volvo Trucks, Roger Alm (til høyre), til DFDS i august. Leveransen av resten av de 100 lastebilene starter i fjerde kvartal 2022.
Den første Volvo FM Electric ble overlevert av administrerende direktør i Volvo Trucks, Roger Alm (til høyre), til DFDS i august. Leveransen av resten av de 100 lastebilene starter i fjerde kvartal 2022.

Kjøper 100 elektriske Volvoer

Nord-Europas største shipping- og logistikkselskap satser elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Volvo Trucks har mottatt en ordre på 100 FM Electric fra DFDS, Nord-Europas største shipping- og logistikkselskap. Avtalen er den største kommersielle ordren for Volvo elektriske lastebiler hittil, og en av verdens største ordre av tunge elektriske lastebiler noensinne.

FM Electric kan ha en vekt på 44 tonn (totalvekt) og har en rekkevidde på opptil 300 km.
FM Electric kan ha en vekt på 44 tonn (totalvekt) og har en rekkevidde på opptil 300 km.

– Dette er en viktig milepæl i vårt engasjement for fossilfri transport, og jeg er veldig stolt over partnerskapet vi har med DFDS. Sammen viser vi verden at elektrifisert tung lastebiltransport er en levedyktig løsning allerede i dag. Jeg tror dette vil oppmuntre mange flere kunder til å ta det første skrittet i sin egen elektrifiseringsreise, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Distribusjon og langtransport

De første leveransene av Volvo FM Electric til DFDS starter i fjerde kvartal 2022 og fortsetter gjennom 2023. Lastebilene skal brukes til både distribusjon og langtransport i DFDS’ logistikksystem i Europa.

– I DFDS er vi fast bestemt på å spille en rolle i å redusere CO₂-utslippene og skape en bærekraftig forsyningskjede. Vi vet hvor viktig elektrifisering er i reisen for å nå våre CO₂-mål, og jeg håper vi kan inspirere andre når vi beveger oss fremover i denne viktige overgangsfasen, forklarer Niklas Andersson, konserndirektør og sjef for logistikkavdelingen i DFDS.

FM Electric kan ha en vekt på 44 tonn (totalvekt) og har en rekkevidde på opptil 300 km. Med en påfyllingslading midt på dagen kan avstanden forlenges. Kjøretøyene kan lades både over natten i depotet og på hurtigladere langs ruten.

«Noen hundre» i 2021

Elektrifiseringstrenden i markedet for tunge lastebiler akselererer. I Europa er det registrert noen hundre elektriske lastebiler over 16 tonn så langt i år. Av disse er omtrent 40 prosent Volvo elektriske lastebiler.

– Vårt klare mål er å lede overgangen til elektriske lastebiler, og vår markedsledende posisjon viser at vi definitivt er på rett spor. Målet vårt for 2030 er at halvparten av våre globale lastebilleveranser skal være elektriske. Vi er glade for å se at økende interesse blant våre kunder begynner å gjenspeile seg i ordrer, ikke minst med denne imponerende bestillingen fra DFDS, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Produktutvalget inkluderer nå seks elektriske lastebilmodeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE og Volvo FL, i tillegg til Volvo VNR, som selges i Nord-Amerika

Powered by Labrador CMS