- Merker ikke havneaksjonene

Risavika-sjef David S. Ottesen har ikke merket havneaksjonene.

Publisert Sist oppdatert

På Logistikkdagen i Sarpsborg torsdag la han ikke skjul på hva han mente om den pågående havnestriden.

Den adm. direktøren i Risavika forteller at han ikke ser noen virkning av boikotten fra transportarbeiderne, hvor kun noen skip har gått videre til andre havner uten å anløpe Risavika.

Striden

Striden står om hvem som skal utføre losse- og lastearbeidet ved Risavika Terminal. LO-forbundet Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) har fått støtte fra Tariffnemnda i at denne havna er et «tarifftomt» område og at NTF har rett til å inngå tariffavtale, noe arbeidsgiveren ikke vil.

Losse- og lastearbeidet i Risavika blir primært gjort av organiserte i LO-forbundet Industri Energi. Det er NTF uenig i og vil overta arbeid som har vært utført av et annet LO forbund i snart 20 år.

Ottesen synes det er rart at en arbeidstakerorganisasjon ikke kan være med på løsninger som er fremtidsrettede og tilpasset dagens situasjon og krav fra markedet.

– Nå er det imidlertid adm. direktør Tom Rune Nilsen i NHO Logistikk og Transport (NHOLT) som leder forhandlingene med transportarbeiderforbundet i LO, sier Ottesen til Mtlogistikk.

Rasering av sjøtransporten

NHOLT-sjefens karakteristikk av tariffkonflikten er klar:

- Transportarbeiderne forsøker å rasere sjøtransporten. Det de nå prøver på savner sidestykke og vil være totalt ødeleggende for sjøtransporten i Norge.

Nilsen viser til at Risavika Terminal AS og NHO Logistikk og Transport gjennom lengre tid har forsøkt å forhandle med Norsk Transportarbeiderforbunds (NTF) om en tariffavtale alle parter er fornøyd med.

Mye tyder på at havnestriden i norske havner trappes opp og kan vare i årevis. I alle fall skal vi tro streikegeneral og leder i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF), Roger Hansen, som er klar for en langvarig havnestreik.

Han understreker at boikottene hittil, blant annet i Risavika, er en beskjeden begynnelse.

Det er mange havner landet rundt som kan stanses, og det er transport langs landeveien til og fra båtene, og med jernbanen. Båtene er også i internasjonale havner.

Havnestreik

NHO mener det ikke er streikebryteri dersom bedrifter bruker egne ansatte for å utføre losse- og lastearbeid.

Årets tariffoppgjør går til mekling etter et nytt brudd i forhandlingene onsdag kveld.

Dersom meklingen mellom NTF og NHO Logistikk og Transport bryter sammen, kan det bli streik ved alle landets havner unntatt Mosjøen fra førstkommende lørdag.

Fornøyd med utviklingen

David Ottesen er fornøyd med utviklingen for Risavika Havn AS, og som leverte rekordresultat i fjor. Han forteller at behovet havnetjenester gir gode resultater.

8500 mennesker jobber i industriklyngen i Risavika med 200 bedrifter som omsetter for 30 milliarder kroner.

- Vi merker utvilsomt at det er økende behov for havne- og terminaltjenester. Det har gitt en positiv økonomisk utvikling de siste årene, forteller Ottesen.

Fra 2012 til 2013 økte selskapets omsetning fra 92,9 millioner kroner til 107 millioner kroner. Driftsresultatet økte fra 55,3 til 70,9 millioner kroner. Resultatet er det høyeste selskapet noen gang har levert siden etableringen i 2004.

Utleie av kaiareal er den mest lønnsomme delen av virksomheten for Risavika Havn AS, og dermed den viktigste årsaken til den positive utviklingen.

- For terminaltjenestene går vi akkurat i pluss, sier Ottesen som også leder Ressursgruppen for Risavika, etablert av Næringsforeningen i Stavanger-regionen.

Av totalt 4300 havneanløp i Risavika i 2013 var 1200 relatert til trafikkhavnen der Risavika Havn AS er operatør.

Fra land til sjø

Ottesen tror på videre vekst i tiden som kommer.

- Myndighetene har vært tydelige på at det skal satses på å flytte godstransport fra vei til sjø. Det vil bety ytterligere behov for de tjenestene vi tilbyr, sier han.