Grenland havn er svært fornøyde med å kunne tilby industrien i Grenland en større bredde i sitt tilbud, nå som havnen opplever vekst i volumer, flere anløpende rederier og økt interesse i markedet for nærskipsfart.
Grenland havn er svært fornøyde med å kunne tilby industrien i Grenland en større bredde i sitt tilbud, nå som havnen opplever vekst i volumer, flere anløpende rederier og økt interesse i markedet for nærskipsfart.

Utrolige 70 prosent containervekst

I slutten av januar kunne Grenland Havn presentere en containerøkning for 2020 på 7 prosent. Veksten har fortsatt å skyte i været første kvartal av inneværende år.

Publisert

Havnedirektør Finn Flogstad påpekte, da Moderne Transport intervjuet ham i begynnelsen av februar i år, at fjoråret ble et år hvor mye ble annerledes. Godshåndteringen i Grenland gikk bedre enn de fryktet, da pandemien først traff Norge i mars 2020. Årsresultatet for containere ble på 34.443 TEU – 7 prosent opp i forhold til 2019. Mye takket være at industrien i Grenland tok smittevern alvorlig og greide å holde produksjonen oppe.

Har skutt i været

Markedssjef Hege Svendsen, Grenland Havn IKS.
Markedssjef Hege Svendsen, Grenland Havn IKS.

- I første kvartal har vi hatt 14.210 TEU over Grenland Havn IKS sine kaier. Det er en betydelig økning sammenliknet med første kvartal i 2020. En økning på mer enn 70 prosent, slår markedssjef Hege Svendsen fast.

Holder veksten havnen ser i første kvartal seg oppe resten av året, vil Grenland Havn få årsrekord med containere.

Sikre volumer

En god del av økningen, men ikke alt, tilskrives at Yara på slutten av 2019 av miljøhensyn besluttet å la alle sine containere gå over Breviksterminalen i Grenland. Før beslutningen trådte i kraft, gikk om lag 6000 TEUs årlig over Larvik havn. Kortere veitransport gir besparelser for miljøet, ble det påpekt. Yara droppet Larvik i fjor høst, og dette synes naturlig nok kraftig på begge havners statistikker.

Flere anløper

Hege Svendsen forteller at Maersk, MSC og CMA-CGM nå opererer fra Breviksterminalen, i tillegg til allerede godt etablerte DFDS og Unifeeder.

De nye containerlinjene som anløper Brevik går til Bremerhaven, Hamburg og Antwerpen.

Fra tidligere hadde Grenland havn ruter til Rotterdam i tillegg til RoRo-skip fra DFDS, som anløper Gøteborg, Immingham og Gent,

- Vi er svært fornøyde med å kunne tilby industrien i Grenland en større bredde i vårt tilbud, slik at vi tilrettelegger for at de kan finne mest mulig miljøvennlige transportløsninger. Avslutter markedssjef Hege Svendsen.

Powered by Labrador CMS