FØRST UTE: Med Combi-AGT har Combilift laget sin første automatiserte truck.

Feiret 25 år med nylanseringer

MONAGHAN: Combilift har, med norsk hjelp, blitt verdensledende innen fireveistrucker. Under sin 25-årsfeiring viste det irske selskapet blant annet frem en ny automatisert løsning.

Publisert

Combilift ble etablert i 1998 av nåværende CEO Martin McVicar og Robert Moffett, og forretningsideen var å lage plassbesparende trucker. Med på utviklingen av fireveistruckene Combilift er så kjent for, var Jørund Woll i Materialhåndtering AS.

HYLLET: Jørund Woll (til høyre) i Materialhåndtering har samarbeidet med Combilift helt fra før oppstarten i 1998. Han ble hedret under 25-årsmarkeringen i Irland, og delte også ut en plakett med hilsen fra Norge til Robert Moffetts sønn Josh (til venstre) og administrerende direktør Martin McVicar.

Han kom i kontakt med Moffett og McVicar på messer på 1990-tallet, og var med på å utvikle produktet. Blant annet hadde han besøk av Robert Moffett i Norge.

– Vi begynte å utvikle fireveistrucker, litt med ideer fra påhengstrucker, som Moffett er kjent for, men også modeller som Materialhåndtering hadde kjennskap til. Robert kom til Norge og vi satt og tegnet ulike løsninger på servietter, forteller Woll til MT, under 25-årsfeiringen i slutten av september.

Førsteutgave i Norge

FØRSTE AUTONOME: Combi-AGT kjører selv, og scanner også reoloen for å være sikker på at det er tilstrekkelig plass til lasten.

Den første trucken Combilift utviklet, ble levert lokalt i Irland, men den andre trucken tok Woll med seg til Norge. Trucken fra 1998 står den dag i dag på Materialhåndterings anlegg på Rud i Bærum.

Helt siden da har samarbeidet vært godt mellom Combilift og Materialhåndtering, og Norge er et av de største markedene for Combilift, relativt sett. Under 25-årsfeiringen ble også Woll hedret på scenen og ble overrakt en plakett som bevis på det gode samarbeidet. Woll hadde også med et innrammet diplom, som han delte ut til Martin McVicar og Robert Moffetts sønn, Josh Moffett.

Og det er ingen grunn til at ikke samarbeidet mellom Combilift og Materialhåndtering skal fortsette i 25 nye år. Combilift presenterte flere nyheter i løpet av feiringen i september, samtidig som McVicar understreker at produktene de har utviklet tidligere tåler tidens tann.

– Nesten alle produktene vi har utviklet, lager vi fortsatt i dag. I dag finnes rundt 80.000 Combilifter i markedet, og målet er å doble det tallet de neste fem årene, sier McVicar.

Automatisert sidelaster

En av de meste interessante nyvinningene fra Combilift er Combi-AGT, den første autonome Combiliften. Combi-AGT er laget med stålindustrien i tankene. Dette er en sidelaster for langt gods, men som kan gå inn i svært trange reolganger. Den har en løftekapasitet på opptil fem tonn og kommer i ulike løftehøyder. Maskinen er bygget på trucken Combi-STE som har vært en populært alternativ i dette segmentet. Combi-AGT har også et, rett nok ganske trangt, manuelt førerhus om det skulle bli behov for å kjøre trucken manuelt.

Lasersensorer montert på ulike deler av chassiset sørger for navigering og sikkerhet. Combilift har også utviklet et system som måler lastens dimensjoner gjennom laserscanning. Systemet sjekker dermed om dimensjonene stemmer over ens med lasten trucken har fått beskjed om å hente. Trucken undersøker også om reolen der lasten skal hensettes har nok plass til lasten før den settes på plass.

Combi-AGT er den første autonome løsningen fra Combilift, men det er bare å glede seg til flere automatiserte løsninger fra Irland.

– Vi fokuserer nå på å utvikle autonome kjøretøy, men vi velger en sektor om gangen. Vi tenker å tilby autonom drift på ulike kjøretøy, men fokus nå er først på AGT og stålindustrien, sier Martin McVicar.

Flere autonome modeller kommer

Jørund Woll i Materialhåndtering tror de automatiserte løsningene vil bli populære i Norge.

TO I EN: Den nye fireveistrucken Combi CB70E er en solid maskin som kombinerer fordelene til en motvektstruck med fordelene til fireveistrucker.

– Dette tror jeg blir bra i Norge. For eksempel i innebygde varehus, sier Woll.

Han gleder seg til det kommer automasjonsutstyr på flere av Combilift-modellene.

– Dette kan settes på hvilken som helst av fireveistruckene, og mulighetene er mange, sier han.

Ny elektrisk fireveistruck

Combilift viste også Combi CB70E, en ny elektrisk fireveistruck.

Dette er en røslig maskin, med drift på alle tre hjul. Og hjulene er store og solide, og godt tilpasset norske utendørsforhold.

KOMFORT: Setet på Combi CB70E vris med kjøreretningen, noe som førernes nakker nok setter pris på lengden.

– Denne kan bidra på en del av utemarkedet der vi ikke har hatt maskiner tidligere. En så stor maskin med drift på alle hjul vil være veldig godt tilpasset på norske forhold, sier Jørund Woll.

Trucken har en godt dempet hytte for god førerkomfort. Til tross for størrelsen og løftekapasiteten på sju tonn, er CB70E en kompakt truck samtidig som den er svært manøvrerbar i trange områder takket være Combilifts fireveis-løsning. Dette kan være en ideell truck for de som trenger håndtering av tungt gods på trange lagre eller uteområder.

Setet vender automatisk i 20 graders vinkel til venstre eller høyre retning etter valg av sideveiskjøring. Dette gir også fordel ved rygging.

Powered by Labrador CMS