Det todelte kjøretøyet COMBi-LC er utviklet av Combilift i samarbeid med Siemens Gamesa.

Combilift med havvind-satsing

MONAGHAN: Frakter gigantiske turbinblader med to uavhengige, men samarbeidende enheter.

Publisert

De neste årene skal det monteres hundrevis av vindturbiner til havs både på norsk sokkel og andres steder i Nordsjøen og i verden for øvrig. Det medfører en komplisert logistikk med spesialtilpasset utstyr, når turbinblader på langt over 100 meter skal håndteres.

COMBi-LC fjernstyres. Her blir kjøretøyet demonstrert inne på Combilifts fabrikk i Irland.

Det markedet ønsker den irske truckprodusenten Combilift å ta en del av, og har lansert Combi-LC (Load Carrier) som selskapet har utviklet i samarbeid med Siemens Gamesa. Combi-LC kan flytte både turbinblader og -tårn fra produksjonslokaler til oppbevaringssteder, som ofte kan ligge flere kilometer unna.

To fjernstyrte enheter

Combi-LC består av to fullstendig uavhengige fjernstyrte enheter, som samarbeider om å flytte de lange enhetene. Dimensjonene og hjulkonfigurasjoner kan tilpasses avhengig av lasttype og vekt. Avstanden mellom de to enhetene er på rundt 75 meter.

Systemet ble denne uken vist frem under Combilifts 25-årsjublieumsmarkering i Monaghan i Irland. Der fikk vi demonstrert kjøreegenskapene til Combi-LC, som i likhet med flere andre Combilift-produkter har full styring på alle hjul, og dermed kan flytte seg i alle tenkelige retninger.

COMBi-LC består av to uavhengige enheter, slik denne modellen viser.

Siemens Gamesa er en av de ledende leverandørene av havvind-systemer i verden, og er det første selskapet som har tatt i bruk den nye teknologien, og har inngått avtale om kjøp av et antall skreddersydde LC-maskiner.

– Vi er svært glade for å ha lansert dette nye produktet, og håper det vil bli en inngangsport for oss inn i vindkraftsektoren, sier Josh Moffett, Heavy Equipment Manager i Combilift.

– Størrelsen på havvindprosjekter rundt om i verden medfører en unike utfordringer, hvorav en er evnen til å frakte svært store komponenter som vindturbinene er bygget av. Vi så dette, og brukte vår ekspertise innen materialhåndtering til å utvikle en løsning som kan bidra til dette. Produktet bygges spesifikt til hver ordre, og kan derfor unikt tilpasses til å passe spesifikke applikasjoner, sier Moffett.

Nytt marked

For Combilifts norske forhandler, Materialhåndtering, er Combi-LC en mulighet til å komme seg inn på nye markeder.

– Vi gleder oss veldig til å komme i gang med disse. De siste fem årene har det vært økt interesse for kjøretøy til offshorevind-sektoren, og nå har vi vært heldige og fått utviklet dette produktet, sier daglig leder i Materialhåndtering Jørund Woll til MT.

Han tror det kan bli et interessant marked for denne typen maskiner i norske havner som skal forsyne de kommende vindparkene til havs.

Combilift tror de innen 2026 kan komme til å omsette for over 50 millioner euro årlig i denne sektoren.

Powered by Labrador CMS