Tone Lundgaard, director domestic og styreformann Tom Erik Hauger er glad for å få tilgang til økt kapasitet, og dermed muliggjøre ytterligere vekst for ColliCare.
Tone Lundgaard, director domestic og styreformann Tom Erik Hauger er glad for å få tilgang til økt kapasitet, og dermed muliggjøre ytterligere vekst for ColliCare.

På plass i ny terminal

KLØFTA: – Vi har holdt litt igjen på vekst og salg. Det er nå vi skal «gønne på».

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sier medeier, medgründer og styreformann i ColliCare Logistics AS, Tom Erik Hauger, mens han viser rundt i selskapets nye terminal på Kløfta.

Kløfta-terminalen er på 11.305 kvadratmeter, og huser i tillegg til terminalen 86 kontorplasser.
Kløfta-terminalen er på 11.305 kvadratmeter, og huser i tillegg til terminalen 86 kontorplasser.

Hit har ColliCare flyttet sin virksomhet fra Brånås på Skedsmokorset i løpet av juli. Anlegget er på 11.300 m² og blir ColliCare innlands nye storstue.

Bygget er mer eller mindre en ren crossdockingterminal, der gods skal stå så kort som mulig på gulvet før det sendes videre. Kløfta-terminalen blir ColliCares hovedknutepunkt for leveringer i Norge, og en sentral for distribusjon i Oslo-området og Romerike.

I tillegg til terminalen huser det nye bygget 86 kontorplasser, og de ansatte som jobber med innlandstjenester og flyfrakt har sine kontorer her.

Tone Lundgaard er director domestic i ColliCare og således leder for virksomheten på nye Kløfta, og er glad for å ha fått nye og spesialtilpassede arealer til virksomheten.

– Vi har fått en ny terminal med stor kapasitet og effektiv logistikk. Alt helt nytt og tilpasset våre kunders behov. Nå har vi fasiliteter som gir gode forutsetninger for videre vekst, sier hun.

Girer opp

Et lite sorteringsanlegg har fått plass i terminalen, som ellers stort sett består av mye gulvareal.
Et lite sorteringsanlegg har fått plass i terminalen, som ellers stort sett består av mye gulvareal.

For selv om ColliCare har vokst i et svært høyt tempo hvert år siden oppstarten i 2007, og har en budsjettert omsetning på 3,5 milliarder kroner i 2022, har man av kapasitetshensyn vært nødt til å holde litt igjen. Men med det nye anlegget, vil det være mulig å være mer offensiv i salgsarbeidet, understreker både Hauger, Lundgaard og daglig leder i ColliCare Norge, Julianne Fjell.

– Vi har ikke hatt vekstmuligheter på Brånås, men nå kan selgerne slippes løs igjen, smiler Hauger.

Og en base på Kløfta, drøyt 20 minutter nord for Oslo, er svært godt utgangspunkt for nettopp det, mener de.

– Det er en enorm utvikling på Romerike, og dette er helt riktig beliggenhet for oss. Flere av våre største kunder er her, og det er mange potensielle kunder her også, sier Hauger, og påpeker videre at Kløfta også er gunstig både med tanke på et godt arbeidsmarked, nærhet til Gardermoen og i at det i mange tilfeller ikke er nødvendig å trekke gods gjennom Oslo-gryta.

ColliCare satser på hjemlevering, blant annet for Jula, med fokus på store leveranser som møbler og hvitevarer.
ColliCare satser på hjemlevering, blant annet for Jula, med fokus på store leveranser som møbler og hvitevarer.

Innkjøring

Terminalen laget for å gjøre driften så effektiv som mulig. Ideelt sett fylles og tømmes terminalen tre ganger daglig. De første ukene og månedene vil ColliCare bruke til å finsikte rutiner og drift, og da Moderne Transport var på besøk et par uker etter innflyttingen, var soner og lignende på gulvet fortsatt bare markert med teip.

– Vi skal kjøre oss inn og tilpasse rutinene før vi tar malerkosten fatt, sier Tone Lundgaard.

I enden av bygget er det gjennomløp for lastebiler og kranbiler som må lastes og losses fra siden. Denne jobben er tidligere blitt gjort utendørs på Skedsmokorset.
I enden av bygget er det gjennomløp for lastebiler og kranbiler som må lastes og losses fra siden. Denne jobben er tidligere blitt gjort utendørs på Skedsmokorset.

Terminalen har totalt 60 ramper med 32 lastehus. På den ene siden av bygget er det lasteramper for mindre lastebiler og varebiler som skal drive distribusjon, mens den andre siden med lastehus er forbeholdt containere og semier som enten skal tømmes eller fylles og fraktes til en av ColliCares terminaler rundt om i landet for videre distribusjon lokalt.

I enden av bygget er det også porter for gjennomkjøring av lastebiler og kranbiler som ikke kan lastes og losses på vanlig måte. Nå kan denne jobben gjøres innendørs og under tak.

Ved rampene har ColliCare installert el-billadere for over-natta-lading av varebiler og elektriske distribusjonsbiler.
Ved rampene har ColliCare installert el-billadere for over-natta-lading av varebiler og elektriske distribusjonsbiler.

Naturligvis har klima- og miljøhensyn også vært en viktig faktor ved etableringen av terminalen. ColliCare har et antall elektriske distribusjonsbiler og varebiler, og ved rampene er det montert ladere for å lade over natt. Det er også planlagt å etablere hurtigladere for lading av større kjøretøy.

– Vi har planlagt store investeringer innen elektriske trekkvogner, sier Tom Erik Hauger.

Kundeservice

Den nye terminalen gjør det også mulig å ta nye skritt innen B2C-hjemlevering, som er blant ColliCares viktigste satsingsområder. Ikke når det gjelder små netthandelspakker – fokus er heller på større leveringer som møbler og hvitevarer, blant annet med tilbud om monteringstjenester ved levering.

– Vi ønsker å gjøre og være gode på ting ingen andre kan, forteller markedssjef Camilla Skjervold.

– Dessuten er det svært viktig for oss med fokus på personlig service. Derfor har vi bevisst valgt at om du ringer oss, skal du ikke bli møtt med automatisk svarer med tastevalg, men få snakke med noen hver gang, sier Skjervold.

Powered by Labrador CMS