Satser på fossilfri sjøfrakt

DB Schenker, vil sammen med shippinggiganten CMA CGM, transportere alle sine sjøfrakter med fossilfritt drivstoff.Click to add subtitle

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

DB Schenker har signert en avtale med rederiet for over 2.500 tonn biodrivstoff. DB Schenkers kunder kan allerede bestille fossilfri LCL-frakt, som er en forkortelse for Less-than-Container-Load. DB Schenker vil motta et sertifikat som rapporterer utslippsreduksjonen. Samarbeidet med CMA CGM kan redusere klimagassutslippene med mer enn 7.000 tonn CO2-ekvivalenter, beregnet over drivstoffets livssyklus, melder selskapet selv i en pressemelding.

Biodrivstoff

- Vi er utrolig glade for å kunne gjøre en betydelig investering for å redusere karbonavtrykket innen sjøfrakt. Biodrivstoff som drivstoff er et viktig skritt mot grønnere leverandørkjeder og fullt ut i tråd med vårt samlede bærekraftarbeid innen sjøfrakt, uttaler DB Schenker.

- Vi vil være det ledende logistikkselskapet innen bærekraft og har som mål å være helt fossilfrie innen 2040, sier Thorsten Meincke, styremedlem for global luftfart og sjøfrakt i DB Schenker.

Innen neste år

- Som pioner og leder innen bærekraftig skipsfart og logistikk, har CMA CGM Group lovet at minst ti prosent av drivstoffet deres skal være alternative drivstoff innen 2023. Vi tilbyr våre kunder en rekke løsninger, for å redusere karbondioksidutslippene. Biodrivstoff er en av løsningene, for å redusere utslippene fra sjøfrakt, og vi er svært fornøyd med samarbeidet med DB Schenker, sier Olivier Nivoix, konserndirektør i CMA CGM-gruppen.

Også flyfrakt

DB Schenker opplyser videre at dette er nok et skritt i deres reise mot fossilfri transport. I tillegg til store investeringer i elbiler, gjennomføres det også fossilfrie flyvninger mellom Frankfurt og Shanghai med jevne mellomrom, der flyvninger betjenes av SAF, Sustainable Aviation Fuel.

Powered by Labrador CMS