Raymond Møllevold har selv kjørt vogntog i mange år. Nå sjekker og kontrollerer han dekk, blant andre hos Cermaq. (Foto: Synnøve Sundby Fallmyr/NRK)
Raymond Møllevold har selv kjørt vogntog i mange år. Nå sjekker og kontrollerer han dekk, blant andre hos Cermaq. (Foto: Synnøve Sundby Fallmyr/NRK)

Alt må være på stell

Cermaq i Steigen nekter å slippe vogntogene ut på veien med laks før alt er på stell.

Publisert Sist oppdatert

På åttende året gjennomfører lakseslakteriet i Nordland aksjon for å sikre at vogntogene er godt nok skodd for nordnorsk vintervær og vinterveier, i samarbeid med Statens vegvesen og transportkjøpere.

Full sjekk

Sist vinter ble 97 prosent av vogntogene som var innom fabrikken for å hente fisk sjekket.

Cermaq-fabrikken i Steigen.
Cermaq-fabrikken i Steigen.

Laksefabrikken sender ut tonnevis med ferdigslaktet laks, men vogntoglasten sendes ikke ut på veien hvis alt ikke er på stell, som for eksempel en mønsterdybde på minst 5 mm.

Vogntog som ikke tilfredsstiller kravene får ikke laste opp, og må bare kjøre av gårde uten last. Disse vogntogene blir som regel borte for alltid.

– Vi leverer et kvalitetsprodukt som skal ende opp på middagstallerkenen, og ikke i grøfta, sier fabrikksjef Truls Aasjord hos Cermaq i Steigen til NRK som var tilstede under aksjonen lørdag.

– Vi leverer et kvalitetsprodukt som skal ende opp på middagstallerkenen, og ikke i grøfta, sier fabrikksjef Truls Aasjord i Cermaq.
– Vi leverer et kvalitetsprodukt som skal ende opp på middagstallerkenen, og ikke i grøfta, sier fabrikksjef Truls Aasjord i Cermaq.

Kontrollene omfatter sikring av last, sjekk av dekk og at minst sju kjettinger er med.

– Det hjelper

Ifølge overingeniør Walter Søraas i Vegvesenet inviteres bedrifter til å delta på opplæring, og Søraas forteller at dette er tiltak som hjelper.

– På landsbasis er vi kvitt en del av trailerne som tidligere kom med dårlig dekk, og uten kjetting. De fleste av dagens biler er av god stand og har gode dekk og er skikket for oppdrag, sier Søraas som tidligere har opplevd at vogntogsjåfører, særlig de utenlandske, fjernet kjetting kort tid etter kontroll.

Nå har han erfaring med at sjåfører gjør tiltak etter å ha blitt avvist, og som dagen etter å ha blitt nektet dukket opp på nytt med alt utstyret på plass.

- Det er kjempeflott at bedriftene tar det steget, sier Søraas.