Endelig tjener Cargonet penger

For første gang siden 2007 går Cargonet med overskudd.

Publisert Sist oppdatert

- Vi kommer til å levere pluss i år for første gang siden 2007. Vi hadde et driftsresultat i fjor på minus 92 millioner, mens vi i år kommer til å klare minst 25 millioner, sier administrerende direktør Arne Fosen i Cargonet til VG.

Bakgrunnen for det positive resultatet er en intens prosess med kostnadskutt. Staben er kuttet med 20 prosent og hver stein er snudd på leverandørsiden.

I tillegg har det vært en viktig faktor at økt vedlikehold av infrastrukturen har gjort at Cargonet har kunnet tilby kundene bedre punktlighet.

– Jeg tror det finnes en sammenheng mellom alle de midlene som er brukt på jernbanen de siste årene og at naturen ikke har samme påvirkning på skinnegangen som den hadde for noen år siden, sier Fosen, med tanke på blant annet ras og flom.

Les mer om det her: Samferdselsministeren på sporet

Også antall kanselleringer er redusert betraktelig selv om 121 tog er blitt innstilt hittil i år.

Hos konkurrenten Cargolink går det også bedre, selv om det fortsatt er røde tall på bunnlinjen.

– Vi tjener ikke penger, men det er blitt bedre. Men vi har et pensjonshandikap som en statsbedrift ikke har. Det er vel det som utgjør forskjellen, sier administrerende direktør Kjell Owrehagen i Cargolink, med henvisning til at statligeide Cargonet drar nytte av fordelene som ligger i Statens pensjonskasse.