Den lange bygningen skal oppføres ved Seinens bredd, og være nært knyttet alle transportformer, og ikke minst svært nær sentrum av Paris.
Den lange bygningen skal oppføres ved Seinens bredd, og være nært knyttet alle transportformer, og ikke minst svært nær sentrum av Paris.

Fremtidens last mile-lager

90.000 kvadratmeter logistikksentral med kort vei til sentrum og umiddelbart tilgang til både sjø-, vei- og flytransprot skal stå ferdig i 2024.

Publisert

Fakta om Green Dock

  • 90.000 m² logistikkareal inkludert 10.000 m² kontorlokaler
  • 16 enheter på 5000 m²
  • Fire etasjer, alle tilgjengelige for kjøretøy.
  • 11.000 m² solceller
  • 17.000 m² vekstareal på taket, hvorav 7000 m² drivhus
  • Bream Outstanding, BiodiverCity og Low-Carbon-sertifisering
  • Omlastningskai for elvetransport

I Gennevilliers, ti kilometer fra Eiffeltårnet, ligger det som er Frankrikes største elvehavn. Her bygges nå et 90.000 m² stort og unikt last mile-logistikksenter.

Det er Haropa Ports, det felles selskapet til havnene i Le Havre, Rouen og Paris, som bygger senteret. Bygget blir på fire etasjer, og ligger rett ved bredden av Seinen og skal være sentral i utviklingen av elvetransport og urban distribusjon i den franske hovedstaden.

Sjø, vei, tog og fly

Green Dock bygges i fire etasjer, med mulighet for alle typer kjøretøy i alle etasjene
Green Dock bygges i fire etasjer, med mulighet for alle typer kjøretøy i alle etasjene

Her er rask tilgang til både vei- og jernbanetransport og også flytransport – Charles de Gaulle internasjonale lufthavn er bare 20 minutter unna.

Området Gennevilliers er en logistikkhub nordvest for Paris, og over 250 ulike selskaper er basert i området.
Området Gennevilliers er en logistikkhub nordvest for Paris, og over 250 ulike selskaper er basert i området.

Rett ved bygget er det også selvsagt kaianlegg med tilgang til elvetransport både oppover og nedover i Seinen.

Prosjektet har fått navnet Green Dock, og allerede tre år før anlegget skal stå ferdig, har selskaper som Stef, DB Schenker og Ceva Logistics vist interesse for prosjektet og gitt innspill til hvordan det skal bygges.

Arealet i bygget skal deles opp i 16 enheter à 5000 m² hver, som skal muliggjøre fleksible leiekontrakter og vekstmuligheter.

Gjenbruk

Et viktig prinsipp for byggingen av Green Dock, er bærekraft. Fasaden på bygget lages av gjenvunne materialer, blant annet tre og betong. Taket skal dekkes av 11.000 m² solceller og et varmeutvekslingssystem er koblet til Seinen for å bistå bygget med både oppvarming og kjøling. På taket blir det også plass til det største urbane jordbruksanlegget i Europa, på over 17 mål, deriblant 7 mål med drivhusareal.

Planen er at det nye logistikksenteret skal kunne tas i bruk i årsskiftet 2024/2025.