Kaster loss

Roar Bekkelund (56) er klar for eventyr og reiser jorden rundt med båten «Det gode liv».

Publisert Sist oppdatert

Logistikksjefen og havnekapteinen i Borg Havn har sagt opp jobben for å bruke tre år på verdensseilasen. Dermed går en 11 år gammel drøm i oppfyllelse.

Kaster loss

20. juli kaster han loss i Fredrikstad og legger ut på seilturen sammen med samboeren.

– Alle kan ikke gjøre alt, men alle kan i stor grad oppnå realistiske mål hvis man er villig til å ofre noe for det, sier Bekkelund til Fredrikstad Blad.

Han håper å kunne skrive ned opplevelser underveis, men også selge artikler fra reisen.

– Vi skal reise jorden rundt, men likevel prøve å ha noe fornuftig å gjøre, sier han.

Lang fartstid

Roar Bekkelund har imidlertid en lang fartstid å se tilbake på. Han har gått gradene fra dekksgutt til skipper, har maritim utdannelse og ti års erfaring fra utenriksfart.

Han har arbeidet nærmere 30 år i Vadsø Havnevesen og Oslo Havn i ulike roller fra havnebetjent til ledende roller som distriktssjef for Sydhavna og med tilknytning til mange utfordrende prosjekter som effektivisering av Ormsund terminalen. Bekkelund ledet også for-prosjektet for ny containerhavn på Sjursøya, delansvar for iverksetting av ISPS og ansvarlig for implementering av Havnesikkerhets-direktivet i Oslo Havn.

Ettertraktet

Han har i tillegg vært engasjert i spennende logistikk- og forskingsprosjekter hvor ny teknologi er hentet inn fra utlandet og implementert i norsk havnedrift. Han var leder av Norsk Havneforenings faggruppe for havnesikring (KG ISPS 2006-2011) og har ofte hatt gleden av å bli invitert som foredragsholder, både i inn- og utland.

Store endringer

For en tid tilbake uttalte han følgende til vårt søstertidsskrift, Transport Inside:

- I årenes løp har det skjedd store endringer i norske havner, det være seg utrustning, kompetanse og fokusområder. Fra å være mer eller mindre forankret i seg selv, tar dagens havner mer hensyn til kundenes nåværende og fremtidige behov. Denne fokusendringen med ikke minst evnen til gjennomføring av bedriftsøkonomiske tiltak er avgjørende om vi skal være et konkurransedyktig alternativ til andre transportformer.- Dersom vi skal lykkes må havnene funksjonsspesialisere seg. Vi er for få til at alle kan drive med det samme. Et eksempel på dette er USA som har 42 ISPS havner mens Norge har ca. 600, det sier noe. Videre trenger vi forutsigbare gode rammevilkår, og dessuten må havnene organisere seg i EN organisasjon, uttalte også Bekkelund.