Risavika-boikott fra 1. november

Tirsdag ettermiddag brøt forhandlingene mellom NTF og NHO sammen, og fra 1. november blir det boikott av Risavika Terminal.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) setter i verk full boikott av Risavika Terminal ved Stavanger fra 1. november, opplyser NTF i en pressemelding. Årsaken til boikotten er en strid om tariffavtale.

Allerede i oktober i fjor varslet NTF for første gang boikott av terminalen i Risavika, etter at den faste tvistenemnda konkluderte med at terminalen var et såkalt tarifftomt rom. Det ville innebære at NTF har rett til å ta i bruk kampmidler for å få gjennomført sine krav.

NHO Logistikk og Transport stevnet NTF for retten med påstand om at boikott ville være ulovlig.

NTF vant saken i Arbeidsretten, men arbeidsgiverne brakte saken videre inn for Oslo Tingrett for brudd på boikottloven, men tapte på alle punkter og måtte også betale saksomkostninger.

- Svært skuffet

NTF varslet så at boikott ville gjennomført fra 1. oktober, men utsatte dette til 1. november etter signaler om at arbeidsgiverne ønsket å forhandle om en tariffavtale.

- Vi trodde arbeidsgiverne var interesserte i å forhandle om tariffavtale, men det var de ikke, sier forbundsleder Roger Hansen i NTF.

- Vi er svært skuffet over at arbeidsgiverne i realiten ikke ønsket å forhandle om opprettelse av en tariffavtale ved terminalen. De har nå tapt i både Arbeidsretten og Tingretten i denne saken og burde heller forhandle om innholdet i en tariffavtale i stedet for å velge konfrontasjon. I denne saken opptrer de både urimelig og uansvarlig, sier Hansen

- Dette er et kraftig angrep på arbeidstakerrettigheter, og vi kommer ikke til å gi oss før kampen er kronet med seier. NTF vil nå gå i dialog med en rekke andre forbund for å diskutere hvordan man kan få en mest mulig effektiv boikott av Risavika. Vi vil derfor komme tilbake med ytterligere informasjon om konsekvensene av en slik boikott, sier Roger Hansen.

- Vil doble kostnadene

Tidligere har NTF forhandlet med NHOlt, men nå var det forhandlinger direkte med Risavika Terminal.

- Risavika Terminal har kommet med ulike forslag til løsninger, men vi kom ikke til enighet under forhandlingene, sier daglig leder Kurt Ommundsen ved Risavika Terminal til Aftenbladet.

- NTF krever innført en tariffavtale fra 1974 som vil heve kostnadene ved lasting og lossing ved Risavika Terminal med cirka hundre prosent, noe som ikke vil være bærekraftig for sjøtransporten i vår region. Nær 50 arbeidsplasser i Risavika er truet dersom de gjennomfører sin varslede boikott fra 1. november, sier Ommundsen.

- Meningsløst

Regionleder for NHO Logistikk og Transport Rogaland, Jan Håvard Hatteland, har tidligere uttalt til Rogalands Avis at han mener en boikott er meningsløst.

– Vi ønsker dialog og ikke konfrontasjon i denne saken, sier han til lokalavisen.

Han sier at en boikott vil bety at deler av aktiviteten i Risavika Havn vil stoppe opp.

– Vi kan ikke sitte stille og se på at noe sånn skjer. Da må vi sammen med Risavika Havn se på hvilke juridiske muligheter vi har og vurdere mottiltak, sier han.

Powered by Labrador CMS