Gasum fortsetter å utvide biogass-nettverket i Norge.Illustrasjonsfoto: Gasum
Sikrer biogasskorridor mellom Oslo og Bergen
Gasum kunne denne uken, under et digitalt medlemsmøte i regi av Norges Lastebileier-Forbund, kunngjøre at de vil etablere tre nye fyllestasjoner for flytende biogass. Tiltaket vil blant annet bidra til å modne den viktige godskorridoren mellom Bergen og Oslo for biogasskjøretøy.
GlennLundArtikkelen ble først publisert hos vår søsterpublikasjon logistikkinside.no
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Annonse
Jogeir Munkeby, Sales Manager i forretningsenhet Tungtransport i Gasum.Foto: Gasum
Fyllestasjonene kommer i Førde, Gol og Håbakken. Disse anleggene, som er planlagt ferdigstilt i 2025, forventes å åpne nye muligheter for transportører som vurderer å investere i biogasskjøretøy.
Med et stadig økende krav om å redusere klimagassutslipp, presenterer biogass et viktig verktøy for transportsektoren, som står for en tredjedel av Norges utslipp.
- Norge har satt seg som mål å kutte 55 prosent av sine utslipp innen 2030. Foreløpig har vi oppnådd en reduksjon på 4,7 prosent, forklarte Jogeir Munkeby, fra Gasum under møtet.
- Transportnæringen må ta i bruk alle tilgjengelige midler, og biogass er en av de mest klimavennlige løsningene vi har i dag, sa han, i et møte som er referert til på NLFs egne hjemmesider.
Økende interesse for biogass
For flytende biogass har Gasum seks stasjoner allerede på plass, med ytterligere tre som kommer i drift innen utgangen av 2025. De nye fyllestasjonene på Skui i Bærum, Grønlihavna i Oslo, og Sandnes vil styrke infrastrukturen for flytende biogass betydelig.
- Skui-stasjonen åpner i august, Grønlihavna i november, og vi forventer at Sandnes er klar innen utgangen av 2024, utdypet Munkeby.
I tillegg til Gasum er det også andre anlegg, blant annet fra Air Liquid, som har tre fyllestasjoner i drift.
Nye anlegg i 2025
Når det gjelder de nye stasjonene som skal stå ferdig i 2025, vil disse bidra til å styrke viktige transportkorridorer i Norge.
- Vi etablerer fyllestasjonene i Førde, Gol og Håbakken for å sikre en effektiv biogasskorridor mellom Oslo og Bergen. Dette vil også bidra til å knytte sammen E39-korridoren fra Kristiansand opp til Ålesund, sa Munkeby.
I tillegg til de nye anleggene fremhevet Munkeby at det allerede eksisterer 33 stasjoner for komprimert biogass, hovedsakelig på Østlandet.
- Komprimert biogass er også en god løsning, og vi vil fortsette å utvide nettverket, sa han.
Et steg mot grønnere transport
Gasums satsing på biogass er et betydelig skritt mot å møte de nasjonale klimamålene og redusere transportsektorens miljøpåvirkning.
- For å få flere lastebileiere til å velge biogassbiler, må fyllestasjonene komme først, understreket Munkeby. Han påpekte også at biogass ikke vil være den eneste løsningen, men en viktig del av en flerfasettert strategi for å innfri myndighetenes krav om utslippsreduksjon.