SKAP: Skapbil med sideåpning og bakløfter er å finne i utleieparken til Norsk Scania.

Scania vil leie ut el-lastebiler

ELEKTRISK: Utleiesenteret til Norsk Scania utvider og vil nå tilby batterielektriske lastebiler (BEV).

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er en start på en ny satsing for Scania i Norge. Scania i Tyskland var først ute med å teste konseptet, og der går det nå 20 BEV-lastebiler. Alle tre første bilene som fases inn er Scania 25P. Dette er biler som Scania har levert til norske kunder i tre år. Den gangen fikk Asko verdens aller første batterielektriske Scania.

– Tanken er å prøve å se om det er et marked for elektriske utleiebiler her i Norge, sier Bent-Inge Håkenstad, Used Vehicle and Rental Manager i Norsk Scania.

Tre forskjellige

UTLEIE: Norsk Scania sitt utleiesenter på Kløfta har fått de tre første batterielektriske lastebilene til utleie. Disse er like som demobilene kundene fikk prøve under Scania Winter nylig.

De tre bilene det startes i Norge med er en to akslet skapbil med sideåpning og bakløfter. I tillegg er det to treakslede biler. En tippbil med dumperkasse fra Istrail og en krokbil med krok fra Joab.

Utleiesenteret til Scania vil se an etterspørselen og behovet i markedet. Hvis kundene etterspør bilene, vil bilparken bli utvidet fortløpende. Bilene som nå kan leies er tilsvarende de demobilene Norsk Scania også hadde i Trysil under Scania Winter.

Planlegger lading

For kundene som vil prøve batterielektrisk bil kan lading være en utfordring. Derfor vil Scania bistå kundene i forkant for å analysere kjøremønsteret og tilrettelegge for optimaliserte kjøreruter i forhold til lading. Det er også mulig å leie med Kempower-ladere som kan brukes til lading på eget anlegg.

Powered by Labrador CMS