Det ønskes flere anløp av båter med bananer og annen frukt til hovedstadshavnen.

Det kommer en båt med bananer…

Oslo Havn, frukt- og grønnsaksimportører og rederier samarbeider om mer transport sjøveien av frukt og grønt.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bakgrunnen for samarbeidsprosjekt, hvor BAMA og  containerrederiene Samskip, DFDS, Unifeeder og Viasea har sentrale roller, er et mer bevisst valg av transportmidler i hele verdikjeden.

- Frakt sjøveien forutsetter at vi imøtekommer våre miljømessige ambisjoner med pålitelige, fleksible og konkurransedyktige løsninger, forteller Arve Aspli, logistikksjef i BAMA.

Årlig importeres over 500.000 tonn frukt og grønnsaker til Norge. Mye kommer allerede sjøveien, men en for stor andel fraktes på overfylte veier fra Europa til Norge. Nå vil de store importørene som BAMA, COOP og Interfrukt vurdere om det er mer hensiktsmessig å frakte sjøveien. Med på laget har de containerrederiene, Oslo Havn KF og flere aktører innen sjøtransport.

Ønsker Europa-frukt på sjøen

Mye frukt og grønt importeres til Norge fra land utenfor Europa. Frakten skjer på store containerskip via de store havnene i Europa, som Rotterdam. Der omlastes containerne i mindre båter og kommer til Norge. Havnen i Oslo mottar mye frukt, men ca. 300.000 tonn fraktes i dag med lastebil på veien gjennom Europa.

Derfor ønsker sjøtransport-aktørene å styrke den blå motorvei i alle ledd for å bli den foretrukne transportveien.

Bananer med båt

I dag kommer bananer med oversjøisk transport fra flere land i Mellom-Amerika. Epler og druer kommer fra Sør-Afrika. Dette lastes over til feederbåter i Europa, for transport til Norge. BAMA ser et potensiale i å frakte frukt og grønnsaker fra kontinentene med mer miljøvennlige transportløsninger.

- Innen 2020 har vi som mål at 50 prosent av all inngående transport fra Europa skal fraktes mest mulig miljøvennlig, med en kombinasjon av tog, båt og bil. Sjøfrakt kan være en vinner hvis den leverer på pris og utslippskrav. Vi rapporterer årlig på utslipp og miljø, og sjøfrakt passer derfor godt inn i vår miljøprofil, forteller BAMAs Arve Aspli.

Powered by Labrador CMS