FØRSTE: Runar Bakken (t.v.) i Bama Logistikk får de første kjøletrallene med sideåpning som VAK bygger for å kjøre på tog. For Geir Strande i VAK Norge er avtalen på 20 traller den største avtalen så langt, og det er også eksportsjef Stefan Björklund godt fornøyd med. Her på VAK-fabrikken i Finland.
FØRSTE: Runar Bakken (t.v.) i Bama Logistikk får de første kjøletrallene med sideåpning som VAK bygger for å kjøre på tog. For Geir Strande i VAK Norge er avtalen på 20 traller den største avtalen så langt, og det er også eksportsjef Stefan Björklund godt fornøyd med. Her på VAK-fabrikken i Finland.

Unike traller skaper nye muligheter

Nye traller med sideåpning tilpasset jernbanetransport, gjør at Bama Logistikk kan ta nye typer last.

Publisert

– Med disse trallene kan vi ta en type last vi ikke har kunnet ta før i det hele tatt, sier daglig leder i Bama Logistikk, Runar Bakken til MT.

Det er den finske påbyggeren VAK som skal levere 20 nye FNA-traller med sideåpning til Bama Logistikk. Det spesielle med disse trallene er at de både skal ha full sideåpning og løftefester for å kunne løftes på jernbanevogner.

Denne kombinasjonen er lite brukt og finnes knapt på det norske markedet. Også for VAK er dette et helt nytt produkt som de har utviklet sammen med Bama Logistikk og med god bistand fra togoperatøren CargoNet.

Rør ut – fisk inn

SJELDEN: Sidelasting og løftefester for jernbanetransport er en spesiell kombinasjon som gir Bama Logistikk nye muligheter.
SJELDEN: Sidelasting og løftefester for jernbanetransport er en spesiell kombinasjon som gir Bama Logistikk nye muligheter.

Årsaken til at Bama Logistikk velger disse spesielle trallene, er at de gjør det mulig å få mer last fra østlandsområdet ut i distriktet, og dermed forsyne seg av den stadig ekspanderende sjømateksporten på tilbakeveien.

– Sjømatnæringen vokser, og da må vi finne ut en måte å få flere biler ut i distriktet, for å kunne kjøre sjømaten tilbake, sier Bakken.

Med FNA-trallene kan Bama Logistikk laste rør og annet langt gods på trallene på Østlandet, og kjøre dem ut i distriktene, og fylle trallene med fisk på returen.

Bama Logistikk har på sine siste leveranser av semitrailere bestilt sluk og avrenningstanker for smeltevann. Det har de fått mye anerkjennelse på fra både kunder og myndigheter og det har de også valgt å ha på de nye trallene som primært skal gå på tog. Den første av de 20 trallene skal vises frem under Elmia Lastbil i august, og alle skal være levert i begynnelsen av 2023.

HINDRER GLATTE VEIER: Bama Logistikks nye traller er utstyrt med avrenningstanker for smeltevann.
HINDRER GLATTE VEIER: Bama Logistikks nye traller er utstyrt med avrenningstanker for smeltevann.

Tradisjonsrik påbygger

VAK er en finsk påbygger som i år feirer 50 årsjubileum. Siden Lassi Virtanen startet selskapet i farens nedlagte smie har VAK nå levert over 20.000 lastebilpåbygg. Virtanen er i dag 70 år og er arbeidende styreformann i selskapet.

Sommeren 2020 bestemte VAK seg for å etablere en egen organisasjon i Norge. De hadde da i løpet av det siste tiåret hatt en vekst fra fem til 25 millioner euro i det svenske markedet. En naturlig utvidelse var derfor Norge.

Geir Strande ble da ansatt for å drive salg og bygge et nettverk av servicepunkter for VAKs produkter i Norge. Selskapet var registrert og fullt operativt fra nyttår i 2021. Det første hele driftsåret leverte de 40 bilskilt, slepehengere, semier og dollyer til norske kunder. Leveringen av 20 FNA-traller til Bama Logistikk er den foreløpig største avtalen VAK har hatt i Norge.

I fjor produserte VAK 885 enheter, og fabrikken har vokst til 22.000 kvadratmeter produksjonslokaler og 550 ansatte.

Powered by Labrador CMS