Slik skal verdens største sjømatterminal se ut. Foto: Oslo Lufthavn Gardermoen

Avinor-planer kan falle i fisk

Avinor møter motbør som ender med at planene om sjømatterminal må skrinlegges.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ifølge Avinor-sjef Dag Falk-Petersen kan planene om ny sjømatterminal på Oslo Lufthavn bli utsatt eller stoppet helt.

Det statlige selskapet skal etter planen selv betale for tilrettelegging av tomt og infrastruktur til 150 millioner kroner i forbindelse med den nye sjømatterminalen som har en prislapp på 800 millioner kroner.

Ifølge Dagens Næringsliv har fortsatt ingen investorer meldt seg.

– Terminalen blir ikke bygget hvis ingen vil bygge den, sier Falk-Petersen.

Han bekrefter overfor DN at det ikke blir byggestart som planlagt i april hvis ikke andre aktører er med.

Ifølge Petersen kan prosjektet bli stoppet helt eller nedjustert.

– Det er industrien selv som avgjør det. Hvis ikke behovet er der, blir det ikke gjort noe.

Samferdselsministeren på banen

Samtidig frykter private konkurrenter at de må legge ned hvis den nye terminalen blir en realitet. Gardermoen Persihable Center (GPC) og Roadfeeders sier de ikke ble invitert med på å drive terminalen i et åpent anbud. Ifølge Avinor ble det gjennomført en tilbudskonkurranse.

Det har ført til at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) nå vil undersøke planene, og se spesielt på om informasjon om prosessen knyttet til valg av deltagere i prosjektet og om status for arbeidet med å få på plass private investorer.

Powered by Labrador CMS