Administrerende direktør Dag Adler Blakseth i Element Logic kan glede seg over rask og lønnsom vekst.
Administrerende direktør Dag Adler Blakseth i Element Logic kan glede seg over rask og lønnsom vekst.

Passerte milliarden

Element Logic opplevde sitt beste år noen sinne i 2020, takket være økt netthandel og ekspensjon til nye markeder.

Publisert

– Resultatet for 2020 er vårt beste etter mer enn 30 år i bransjen. På tvers av markedene vi opererer i og i de fleste bransjer ser vi en klar trend om å effektivisere og automatisere lagervirksomheter. Det gir store muligheter for hele vår bransje, og representerer et mulighetsrom vi aktivt har arbeidet med å fylle, sier administrerende direktør i Element Logic, Dag-Adler Blakseth.

Element Logic er den dominerende leverandøren av AutoStore i Norge og Sverige, og når stadig flere internasjonale markeder.
Element Logic er den dominerende leverandøren av AutoStore i Norge og Sverige, og når stadig flere internasjonale markeder.

Element Logic er spesialister på den AutoStore, kan vise til flere rekorder i året som gikk. Driftsresultat (EBITDA) på ca. 170 millioner kroner representerer en vekst på 100 prosent sammenlignet med 2019, mens ordrereserven på 650 millioner kroner også er den høyeste noensinne og står for en vekst på 60 prosent. Omsetningen passerte 1,1 mrd. kroner i 2020.

– Spesielt i Skandinavia har vi oppnådd vekst utover planer og budsjetter, og den utrolige økningen i netthandel har vært en viktig driver for dette. Vi er glade for å se at Element Logic vokser i høy takt, og at vi øker våre markedsandeler. Vi mener dette er drevet av vårt DNA, kompetanse og fokus, sier Blakseth.

Når stadig flere land

I februar 2020 inngikk Element Logic en avtale med AutoStore som sikret fulle distribusjonsrettigheter på det europeiske markedet. Avtalen gir selskapet rett til å utvide eller etablere seg i nye markeder, og har allerede ført til nye kontorer i Polen og Benelux. Flere markeder står på trappene i 2021.

– Vi opplever å ta stadig nye markedsandeler i både etablerte og «nyere» markeder, og hovedfokuset for 2021 blir derfor å bygge videre på kompetanse og kapasitet for å gjøre oss klare til videre vekst fremover, forklarer Blakseth.

Vridning

En fortsatt forventet vekst innenfor netthandel i 2021 og forbrukeres forventning om tilgjengelighet og raske leveranser, vil skape store endringer i varehandelen i tiden som kommer tror Blakseth.

– Vi tror stadig færre bransjer vil se på seg selv som rene fysiske arenaer. Vi tror også at betalingsvilligheten for korte leveransetider vil øke, noe som setter økte krav til effektiv logistikk. Allerede nå ser vi en vridning i bransjen mot mindre, fremskutte lager som er nærmere kundene og som kan bidra til raskere leveranser, sier Blakseth.