REVOLUSJON I GANG: MS Therese seilte 3. oktober sin første tur med gods fra Moss Havn. Hun passerer MS Marit som ligger til kai.

Første testtur med gods unnagjort

MOSS: De elektriske og etter hvert autonome sjødronene Therese og Marit har fraktet sitt første gods.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

GUDMØDRE: Asko sjødroner ble døpt av Therese Johaug (til høyre) og Marit Bjørgen. Her sammen med Kai Just Olsen (til venstre) i Asko Maritime og Askos administrerende direktør Tore Bekken.

I begynnelsen av oktober gjennomførte Asko Maritime sine første testturer med sjødronen Therese med traller om bord mellom Moss og Horten. Det elektriske fartøyet MS Therese forlot Moss Havn mandag 3. oktober med seks traller om bord med varer til Norgesgruppens egne butikker og også for Europris.

Det er planlagt jevnlige testturer med MS Therese og søsterskipet MS Marit ukene og månedene som kommer.

– Det gjenstår fortsatt mange akseptansetester, men det går fremover, forteller administrerende direktør i Asko Maritime Kai Just Olsen til MT.

DEKKET: Det er plass til 16 semitrailere på dekk på sjødronene. De skal når alt er på plass også lastes og losses både autonomt og elektrisk.

Etter gradvis opptrapping skal skipene etter planen gå fire ganger hver vei daglig fra medio 2023 mellom Moss og Horten, og vil i samspill med Askos lagre i Sande og Vestby legge til rette for en velsmurt og etter hvert helelektrisk logistikkflyt. Fra starten vil det være et mannskap på to om bord i skipene, men går alt etter planen vil skipene om to år kunne gå helt uten mannskap når nødvendig godkjenning og sertifisering er på plass.

Ferden vil allerede fra begynnelsen overvåkes fra Massterlys sentral i Horten. Massterly er et joint ventureselskap mellom Kongsberg Maritime og Wilhelmsen, og vil være skipsoperatøren for sjødronene, slik de også er for containerskipet Yara Birkeland.

– Det er nå det starter

EGEN KAI: I Moss skal sjødronene gå fra kaia rett ved siden av Bastøferga.

Asko har et ambisiøst mål om nullutslipp innen 2026, og administrerende direktør i Asko Tore Bekken sier at sjødronene er en viktig del av å få dette til. Men understreker at å få dronene i drift, ikke er en målstrek.

– Det er nå det starter. Det vil helt sikkert bli utfordringer på veien, men de gleder vi oss til å takle, sa Bekken under dåpsseremonien i Moss i midten av september.

– Det er viktig å huske at målet ikke er å bygge skip og terminaler. Vi vil hente ut gevinstene både økonomisk og miljømessig, sa Kai Just Olsen.

Droneprosjektet er hjertebarnet til tidligere styreleder Asko Torbjørn Johannson, som dessverre gikk bort tidligere i år, og det var etter hans ønske at skipene ble hetende Therese og Marit – etter langrennslegendene Therese Johaug og Marit Bjørgen som Asko har vært en viktig støttespiller for gjennom karrieren. Johaug og Bjørgen var da også gudmor for hvert sitt skip, og gjennomførte den høytidelige dåpen.

– En ny æra

For Moss Havn er det spennende å være med på et så fremtidsrettetprosjekt.

– Det er en stor dag for Moss Havn, og dette er starten på en ny æra for å flytte gods over til sjøen, sa havnesjef Øystein Høsteland Sundby til MT under dåpsseremonien.

Fakta: Askos sjødroner

Lengde: 67 m
Bredde: 15 m
Lastekapasitet: 16 semitrailere
Drift: Elektrisk
Batterikapasitet: 1846 kWh

Driftshastighet: 8 knop
Sparer: To millioner kjørte kilometer årlig

Asko har heller ingen planer om å stanse nå, og de to sjødronene som nå er på vannet blir kanskje heller ikke de siste.

– Vi holder på å se på andre sjøstrekninger i andre deler av landet, og ikke nødvendigvis bare for Asko sitt gods, sa Tore Bekken.

Powered by Labrador CMS