Daglig leder i Asko Maritime Kai Just Olsen (fra venstre), administrerende direktør i Asko Tore Bekken, og gudmødrene Marit Bjørgen og Therese Johaug strålte om kapp med sola etter endt dåpsseremoni.
Daglig leder i Asko Maritime Kai Just Olsen (fra venstre), administrerende direktør i Asko Tore Bekken, og gudmødrene Marit Bjørgen og Therese Johaug strålte om kapp med sola etter endt dåpsseremoni.

Døpt til MS Therese og MS Marit

Det var en stor dag for Askos bærekraftsprosjekt da Therese Johaug og Marit Bjørgen døpte de to revolusjonerende sjødronene som skal spare én million lastebilkilometer.

Publisert Sist oppdatert
Therese Johaug fikk æren av å døpe MS Marit, mens Marit Bjørgen døpte MS Therese. Asko har vært en viktig samarbeidspartner for de to langrennsløperne gjennom deres fabelaktige skikarrierer. PS: Det var ikke champagne eller glasskår involvert i dåpen, men flasker støpt i solid is som ble dunket i skipssiden.
Therese Johaug fikk æren av å døpe MS Marit, mens Marit Bjørgen døpte MS Therese. Asko har vært en viktig samarbeidspartner for de to langrennsløperne gjennom deres fabelaktige skikarrierer. PS: Det var ikke champagne eller glasskår involvert i dåpen, men flasker støpt i solid is som ble dunket i skipssiden.

Askos to fartøy, som de kaller sjødroner, er helt elektriske og skal etter hvert gå helt autonomt med Askos tilhengere mellom Horten og Moss. Hele prosjektet sparer én million kjørte lastebilkilometer og kutte 5000 tonn CO₂-utslipp årlig. Skipene muliggjør fullelektrisk distribusjon av matvarer på store deler av Østlandet.

Torsdag 15. september var det høytidelig dåp av fartøyene i Moss Havn. Gudmødrene var Marit Bjørgen og Therese Johaug, som Asko har støttet og sponset gjennom deres fabelaktige langrennskarrier. Og fartøyene heter da også «MS Marit» og «MS Therese».

– Dette er en merkedag i Askos historie, sa administrerende direktør Tore Bekken i Asko, i sin tale før dåpen.

Nullutslipp innen 2026

Asko har et ambisiøst mål om nullutslipp innen 2026, og Bekken understreket at sjødronene er en viktig del av å få dette til. Men understreket at å få dronene i drift, ikke er en målstrek.

– Det er nå det starter. Det vil helt sikkert bli utfordringer på veien, men de gleder vi oss til å takle, sa Bekken.

Droneprosjektet er hjertebarnet til tidligere styreleder Asko Torbjørn Johannson, som dessverre gikk bort tidligere i år, og det var etter hans ønske at skipene ble hetende Therese og Marit. Johannson var selve drivkraften bak Askos bærekraftssatsing, men Bekken lover at den ikke blir borte med ham.

– Vi skal holde farten oppe, sier Bekken.

En annen mann som har vært sentral for prosjektet er Kai Just Olsen, som leder rederiet Asko startet i forbindelse med satsingen på sjødronene – Asko Maritime.

– Kai har vært en sterk drivkraft bak dette. Han bruker sjelden ordet «nei», men kan også være bestemt, sa Bekken.

Det var invitert rundt 120 gjester til dåpsseremonien i Moss, deriblant representanter for flere deler av Norgesgruppen, samarbeidspartnere på prosjektet og ikke minst fra Cochin Shipyard i India, som har bygget sjødronene.

I gang om kort tid

Det er montert mye teknologi på skipene, som skal muliggjøre autonom drift. Til venstre sees også det automatiske fortøyningssystemet.
Det er montert mye teknologi på skipene, som skal muliggjøre autonom drift. Til venstre sees også det automatiske fortøyningssystemet.

De nydøpte skipene skal raskt i aksjon. 26. september starter de første «skarpe oppdragene» med last om bord. Etter gradvis opptrapping skal skipene gå fire ganger hver vei fra medio 2023, og vil i samspill med Askos lagre i Sande og Vestby legge til rette for en velsmurt logistikkflyt.

– Det er viktig å huske at målet ikke er å bygge skip og terminaler. Vi vil hente ut gevinstene både økonomisk og miljømessig, sa Kai Just Olsen, som også understreket Torbjørn Johannsons rolle i prosjektet.

– Torbjørn var en stor inspirasjon og motivator, og dette prosjektet betydde nok ekstra mye for Torbjørn. Det er fint å se at Asko fører hans tanker videre, sa Just Olsen.

Det er plass til 16 semitrailere om bord på skipene. Etter hvert skal også lastinegn og lossingen foregå automatisk med elektriske selvkjørende terminaltraktorer.
Det er plass til 16 semitrailere om bord på skipene. Etter hvert skal også lastinegn og lossingen foregå automatisk med elektriske selvkjørende terminaltraktorer.

Fra starten vil det være et mannskap på to om bord i skipene, men går alt etter planen vil skipene om to år kunne gå helt uten mannskap om bord når nødvendig godkjenning og sertifisering er på plass. Ferden vil allerede fra begynnelsen overvåkes fra Massterlys sentral i Horten.

Ser på flere strekninger

Asko har heller ingen planer om å stanse nå, og de to sjødronene som nå er på vannet blir kanskje heller ikke de siste.

– Vi holder på å se på andre sjøstrekninger i andre deler av landet, og ikke nødvendigvis for Asko sitt gods, sa Tore Bekken.

Hedret på første dag

Samtidig som skipene ble døpt i Moss, hadde Logistikkforeningen Østfold sin årlige konferanse i Sarpsborg. Der ble Asko Maritime utropt til vinner av Logistikkprisen 2022. Men siden alle relevante personer fra Asko naturligvis var i Moss, måtte juryleder Stig Gustavsen i Logistikkforeningen dele ut prisen til Asko Maritime, Kai Just Olsen & Co «in absentia».

De to skipene har de siste ukene foretatt testturer i Oslofjorden.
De to skipene har de siste ukene foretatt testturer i Oslofjorden.
Powered by Labrador CMS