Når Askos biler i Midt-Norge kjører ut om morgenen etter et snøfall, tar de turen innom Durasweeperen, der en medarbeider står og justerer høyden slik at feiingen blir tilipasset hver bil.Click to add image caption

- Effektiviteten er ganske rå

Asko Midt-Norge har lett etter utstyr som effektivt fjerner snø fra lastebilene. Nå er en smart variant på plass.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter flere mer eller mindre vellykkede forsøk på å finne gode løsninger på snøfjerning fra lastebiler, er nå en «Durasweeper» på plass ved Asko Midt-Norges anlegg på Tiller syd for Trondheim.

- Vi har vært på utkikk etter noe som er effektivt nok, og bra nok i ganske lang tid. Alt fra utstyr vi har hatt på hjullaster for å skyve av snøen, og plattformer flere ulike varianter, forteller bilansvarlig hos Asko Midt-Norge, Roger Sæther.

Men de fleste løsningene har sine utfordringer. For eksempel kan ulike typer plog eller skjær lett skade kjøretøyet som gjerne har ujevnheter på toppen.

- Så har vi sett at flere entreprenører har gått over til børste til snørydding, og da jeg kom over denne modellen ble jeg veldig interessert, sier Sæther.

Blåses raskt av

Durasweeper har en solid stålkonstruksjon, i Askos tilfellet av rustfritt stål, med en stor roterende børste som kan heves og senkes avhengig av kjøretøyets høyde.

- Effektiviteten er ganske rå. 10-15 cm snø er blåst av på et halvminutt. Du kan ta unna 30-40 cm nysnø, og det er jo sjelden det er mer enn det. Og er det mer, kan snøens fjernes i to runder, sier Sæther.

Høyden på kosten må justeres manuelt for hvert kjøretøy, men om høyden er feiljustert er børsten konstruert slik at den skal gi etter før den skader kjøretøyet. Når Asko benytter børsten, kjører de ofte mange biler ut av området i løpet av kort tid, og da har de en ansatt som justerer høyden.

- Vi spurte leverandøren om systemet kunne utstyres med sensorer, slik at det blir en mer automatisk prosess. Det har de prøvd på et par anlegg, men siden de står i et ugunstig miljø blir sensorene lett tildekket, sier Sæther.

- Man har et ansvar

Likevel fremholder han at manuell justering høyden er langt mer effektivt enn å kle på seg en sikringssele og klatre opp på biltaket for å rydde snøen for hånd. Her spares mye tid, men det er ikke effektivitet og lønnsomhet som er hovedårsaken til at Asko har tatt i bruk Durasweeper.

- Det er et ansvar man må ta når man ferdes ute i trafikken. Det er lett å overse den jobben det er å rydde snø fra kjøretøyet når det må gjøres manuelt, sier Sæther.

Det er danske Merxway ApS som er forhandler av Durasweeper i Europa.

- Vi jobber med det amerikanske selskapet Durasweeper LLC, og har rettighetene til å produsere og selge Durasweeper i det europeiske markedet. Produksjon skjer i Litauen og hver maskin monteres og testes ved fabrikken. Motorene vi bruker er fra tyske Lenze, og lages på ordre fra oss, opplyser Aiste Augustaityte hos Merxway til MT.

Powered by Labrador CMS