Eier og konsernsjef  i SmartRetur, Søren Eriksen, gleder seg over vekst og utvidelse av virksomhetsområde.
Eier og konsernsjef i SmartRetur, Søren Eriksen, gleder seg over vekst og utvidelse av virksomhetsområde. (Øyvind Ludt)

SmartRetur kjøper Interlog

Palle-aktøren satser mot å bli en fullverdig 3PL-leverandør.

SmartRetur, startet som Waba Europaller i 2001, fortsetter sin digitale transformasjon og ekspansjon med kjøpet av logistikk- og containerselskapet Interlog fra Birkelunden Investeringsselskap AS, opplyser selskapet i en pressemelding.

Eier og konsernsjef Søren Eriksen forteller at SmartRetur nå gjør tre ting samtidig, gjennom en godt koordinert prosess.

- For det første kjøper vi Interlog, og rigger det for å bli en fullverdig 3PL leverandør i selvstendig integrasjon med SmartRetur. Her har vi hentet en av tungvekterne i bransjen, Jakob Nygaard fra DSV, som ny administrerende direktør. Jakob er i ferd med å ta flere grep, deriblant å bytte navn fra Interlog til SmartLevert, samt å skille ut containerdelen til en egen enhet som kan levere kortsiktig, eller taktisk, lagring. Jakobs erfaring og ambisjoner vil gjøre oss til en mer agil logistikkpartner, som også skal takle Last Mile Delivery med utgangspunkt i over 55 punkter i Norge, sier Eriksen.

For det andre så utvider SmartRetur kompetansen i konsernet organisatorisk, der den største forandringen er at nordisk salgsdirektør Daniel Østbye blir ny administrerende direktør for SmartRetur Norge.

For det tredje utvider SmartRetur med å gå stort inn på vask av returemballasje i Danmark som ikke har noen felles bransjeløsning slik man har i Norge ( NLP) og Sverige ( SRS).

Eriksen er ikke i tvil om at tiden var inne for å trykke ytterligere på etter mange år med sunn vekst, og en markedslederposisjon innen retur av emballasje i Norge.

- Vår måte å tenke stort og smart på gagner kunder og miljø. Vi profesjonaliserte returlogistikken i Norge, og i slengen ble vi et skandinavisk selskap som fikk stadig nye muligheter og forespørsler om å ta ansvar for større deler av våre kunders næringskjede. I fjor høst bestemte vi oss for at tiden var inne for å utvide komplementært, og vi har siden da lagt planer sammen med eksisterende og potensielle partnere, medarbeidere og kunder. Responsen vi får er overveldende, så vi er trygge på at vår «SmartReturn on Investment» tankegang er et nytt kapittel i en mer profesjonell og skreddersydd logistikkhverdag, sier Eriksen.

Til toppen