Carl-Erik Arnesen fikk Moderne Transport-prisen 2019. Prisen ble delt ut under Transport & Logistikk i Lillestrøm torsdag kveld. Til venstre juryleder Eirill Bø, og til høyre redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt.
Carl-Erik Arnesen fikk Moderne Transport-prisen 2019. Prisen ble delt ut under Transport & Logistikk i Lillestrøm torsdag kveld. Til venstre juryleder Eirill Bø, og til høyre redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt.

Moderne Transport-prisen til Carl-Erik Arnesen

VERDIG VINNER: Carl-Erik Arnesen (62) er sauebonden med nesten 40 års erfaring fra oppdrettbransjen, som har jobbet de siste årene med å revolusjonere norsk fisketransport.

Moderne Transport-prisen

  • Deles ut til den eller
    de som i særlig grad
    har utmerket seg innen
    fagfeltene logistikk og
    transport.
  • Delt ut hvert år siden 1969
  • Vinneren får heder og
    ære, et innrammet diplom
    og en sjekk på 15.000
    kroner. 

    JURY:
    - Eirill Bø, Handelshøyskolen
    BI (juryleder)
    - Lars Inge Fenes, Logistikkforeningen
    og Kremmerhuset
    AS
    - Einar Olsen, Drammen
    Havn
    - Hans Kristian Haram, Flowchange/Fjorårsvinner
    Sekretær:
    - Øyvind Ludt, redaktør
    Moderne Transport

Liste over tidligere vinnere av Moderne Transport-prisen.

I år er det 50 år siden Moderne Transport-prisen ble delt ut for første gang, og med en så lang historie er det bare passende at jubileumsprisen deles ut til en mann bak et svært fremtidsrettet prosjekt. Moderne Transport-prisen skal gå til «den eller de som i særlig grad har utmerket seg innen fagfeltene logistikk og transport», og det har Carl-Erik Arnesen i aller høyeste grad, som administrerende direktør i Hav Line.

Prisen ble delt ut til Arnesen under festmiddagen på Transport&Logistikk 2019 på Norges Varemesse torsdag kveld. 

Tidligere på dagen vant Hav Line også DB Schenkers logistikkpris.

Rederiet Hav Line har med sitt banebrytende skip Norwegian Gannet sendt sjokkbølger gjennom norsk oppdrettsnæring. Norwegian Gannet er verdens mest moderne slakteskip, med den tilleggsfunksjonen at skipet også frakter fisken til markedet sjøveien.

Hav Line-metoden

NYTT KONSEPT: Siden januar har Norwegian Gannet slaktet rundt 15.000 tonn laks, og fraktet laksen direkte til Hirtshals. Foto: Hav Line

Skipet går til oppdrettsanleggene og suger fisken rett om bord fra merden. Så snart fisken er om bord blir den bedøvet, slaktet og sløyet. Etter sløying blir fisken lagt i RSW-tanker (Refridgerated Sea Water) som raskt kjøler fisken ned til under 0 grader. Deretter setts kursen mot Hav Lines hypermoderne sorterings- og pakkeanlegg i Hirtshals.

Carl-Erik Arnesen er vinner av Moderne Transport-prisen 2019. Foto: Øyvind Ludt

Metoden har en rekke fordeler. Fisken er gjennom færre operasjoner og blir utsatt for mindre stress og får således høyere kvalitet. Den kjøles raskere ned, og får dermed lengre holdbarhet. Den kommer raskere til markedet, noe som forlenger levetiden i butikken. Og ikke minst kutter den lastebiltransport på smale norske fjellveier. Derfor har Hav Line både fått støtte fra Enova, og er tilkjent midler for godsoverføring fra Kystverket.

På én tur kan Norwegian Gannet ta med seg 1000 tonn laks, noe som tilsvarer 50 vogntog. 

Se video som beskriver metoden her: 

Omstridt

Det er ikke Carl-Erik Arnesen som hadde ideen til Norwegian Gannet. Det var Kjell Haugland i Haugland Gruppen, som er en av Hav Lines eiere. Det siste året har imidlertid Arnesen stått i første rekke når Hav Line-metoden skal markedsføres, og ikke minst forsvares. For selv om metoden synes genial, har det møtt politisk motstand etter at Harald T. Nesvik overtok som fiskeriminister sommeren 2018.

Den striden handler om nitide regler for hva slags fisk det skal være tillatt å sortere i utlandet, regler som angivelige skal beskytte omdømmet til norsk fisk, og er for omfattende til å gå i detalj på her.

Arnesen har brukt mye av sin tid det siste året på å sikre Hav Lines rett til å drive slik man hadde tenkt, og å forklare metoden i både fagpresse, lokalpresse og i riksdekkende medier. Foreløpig driver Norwegian Gannet på dispensasjon fram til neste sommer.

Carl-Erik Arnesen har ledet Hav Line i etableringsfasen, men overlater nå direktørstolen til nye krefter. Her ved rederiets mottak i Hirtshals. Foto: Øyvind Ludt

– Genialt

Uansett er Hav Lines-metode fra et logistisk perspektiv både effektiv, miljøvennlig og fremtidsrettet, samtidig som det både bedrer produktkvaliteten og ivaretar dyrevelferden. Fjorårets vinner av Moderne Transport-prisen, Bjørn Tore Orvik i Yara, sa det kort og greit:

– Jeg synes Hav Line-konseptet er genialt.

I september hadde prisvinner Arnesen sin siste dag i stillingen som administrerende direktør i Hav Line. Han går nå inn som styreleder i selskapet, samtidig som han søker nye utfordringer. Inn som ny leder kommer Kristian Haugland.

Inn i juryen

Som vinner blir man også automatisk med i neste års jury. I juryen i år har fjorårsvinner Bjørn Tore Orvik sittet sammen med tre faste medlemmer: førstelektor ved BI, Eirill Bø som er juryens leder, logistikkdirektør i Kremmerhuset Lars Inge Fenes og havnedirektør i Drammen Havn Einar Olsen. MT-redaktør Øyvind Ludt fungerer som juryens sekretær. Neste år blir Carl-Erik Arnesen en del av juryen.

Liste over tidligere vinnere av Moderne Transport-prisen.

Det er mange verdige vinnere der ute, og MT-redaksjonen har fått flere innspill til årets pris. Har du gode forslag til hvem som er aktuelle kandidater til neste års pris, er det bare å ta kontakt med redaktøren på oyvind@bjorgu.no.

Se reportasje fra om bord i Norwegian Gannet:

Bli med om bord i «Norwegian Gannet» from Kyst on Vimeo.

Til toppen