PÅ KARTET IGJEN: Jon Egil Hammerø (52), ny salgssjef i Rishaug Truck. Den tidligere truckkjempens satser nå på Hyundai.
PÅ KARTET IGJEN: Jon Egil Hammerø (52), ny salgssjef i Rishaug Truck. Den tidligere truckkjempens satser nå på Hyundai.

Hyundais mann i Norge

Det er Jon Egil Hammerø (52) som kommer til å fronte Rishaug Trucks satsing på Hyundais truckprogram i Norge.

Trondheim-firmaet Rishaug var i mange år forhandler for Toyotas truckprogram, før de tidlig på 2000-tallet trakk seg ut av dette markedet for å konsentrere seg om anleggsmaskiner. Rishaug forbindes nå for de fleste med agenturet for anleggsmaskiner fra New Holland Kobelco.

Men ifjor sommer bød muligheten seg for en retur til truckmanesjen da de ble spurt om det var interessant å overta det ledige Hyundai-agenturet.

Starter på scratch

Koreanske Hyundais trucksatsing er av forholdsvis ny dato og stammer fra oppkjøpet av Hallas fabrikker i 1999. Danske Dentruck hadde i flere år agenturet for Skandinavia, men satsingen i Norge var så godt som fraværende. Rishaug Truck må derfor pløye ny mark for å etablere Hyundai i et norsk truckmark som går heller trått om dagen.

Hammerø, som tiltrådte stillingen som salgssjef 19. oktober ifjor, er klar over at 2010 blir et krevende år. De første Hyundai-truckene kom til Trondheim i oktober-november, men ingen rakk å komme med i salgsstatistikken til Maskingrossisternes Forening i 2009.

- Vi må være tålmodige og bygge oss opp fra bunnen av. Ambisjonene er å ta en akseptabel andel av markedet og etter hvert finne vår plass. 2010 blir et utfordrende år, men så langt er vi veldig godt mottatt. Det er et tøft marked, og vi konkurrerer mot etablerte merker. Hyundai er ikke noe ”billig-merke”, men vi er nødt til å legge prisnivået midt-på-treet for på den måten få innpass, sier Hammerø.

Opp til 16 tonn

Hyundais truckprogram, som inngår i divisjonen Hyundai Heavy Industries Europe med hovedkontor i Geel (Belgia), strekker seg fra små elektriske ledetrucker og opp til dieseldrevne gaffeltrucker med løftekapasitet på 16 tonn.

- I Norge er dieseldrevne motvektstrucker det største markedet, men vi vil presentere hele spekteret, sier Hammerø.

Han jobbet i Rishaug Anleggsmaskiner som gravemaskinselger frem til begynnelsen på 2000-tallet, før han gikk over til stålbyggindustrien.

- Det er utfordringen som lokket meg tilbake. Det å starte med blanke ark, og det å få være med å bygge opp noe fra bunnen av, sier han. Foreløpig er han den eneste i Rishaug-systemet som utelukkende er dedikert til truck, men det jobbes parallelt med oppbygging av salgsapparatet.

- Rishaug Truck deler serviceapparat og støttefunksjoner med Rishaug Anleggsmaskiner. Det betyr blant annet at vi har faste servicepunkter i både Trondheim, Oslo, Bergen og Stavanger. Ettersom Rishaug eies av Felleskjøpet har vi også adgang til deres omfattende serviceapparat dersom det skulle bli aktuelt, sier Hammerø.

Til toppen