I løpet av tre uker har det nye lavlageret blitt fylt opp til 64 prosent.
I løpet av tre uker har det nye lavlageret blitt fylt opp til 64 prosent.

Europris har flyttet inn i Moss

Det nye gigantanlegget i Moss er nå tatt i drift, akkurat når det skulle og uten kostnadsoverskridelser.

– Lageret er levert på tid, og på kost, kunne administrerende direktør i Europris, Pål Wibe, gledestrålende fortelle da han sammen med viseordfører i Moss, Benedicte Lund, åpnet lageret torsdag 23. mai. 

Det nye sentrallageret til Europris ved Moss er når alt er åpnet på 60.000 m², og er det er etter alle solemerker Norges tredje største, og muligens dét største som er blitt oppført som én enhet. Lageret skal, når det er fulloperativt, etter planen erstatte dagens fem lagre i Fredrikstad. 

Torsdag 23. mai åpnet lavlageret for full drift, og i perioden løpet av mai har man fylt lageret som på åpningsdagen hadde en fyllingsgrad på 64 prosent.

– Flytteprosessen har gått veldig bra, forteller direktør sentrallager, Jan Eilef Tomasi Engen til MT. 

Artikkelen fortsetter under videoen.

Det er Swisslog og Lager & Industrisystemer (LIS) som er hovedleverandører til innmaten i lageret, mens Hesselberg Truck har levert 72 ulike trucker. 

Swisslog skal levere innmaten til høytlageret, som vil bestå av 11 Vectura stablekraner som skal betjene 65.000 palleplasser. Swisslog skal også levere et skyttelsystem med 108 skytter i 6 ganger. 

Oppstart for høytlageret blir trolig på forsommeren 2020, men skyttelanlegget skal i drift ikke lenge etter. 

Logistikkdirektør Pål Christian Andersen forteller at Europris håper og tror de har dimensjonert stort nok for den veksten som kommer. 

– Vi har dimensjonert for en tenkt peak dag i 2026, sier han. 

Lageret er så stort at vi ikke evnet å få med hele anlegget i et bilde fra bakkenivå. Det er blant annet lagt 55.000 kvadratmeter belegningsstein.

Europris har også designet en conveyorbane som frakter paller fra høytlageret (HBW) til lavlageret. Denne anlegges under himlingen gjennom 250 meter i logistikksenteret.

– Banen går gjennom tre haller og ned i 2X2 vertikalheiser med low lifter-funksjon. Low lifterne ved heisen er valgt slik at vi kan benytte sniler til opphenting av pall i stedet for reachtrucker. Dette vil redusere truckkjøringen kraftig, og selvfølgelig innebære en god kostnadsbesparelse, sier Tomasi Engen.

Europris har i dag fem ulike lagre i Fredrikstad, som skal erstattes av det nye lageret i Moss, forklarer, Logistikkdirektør Pål Christian Andersen, her fotografert på det gamle hovedlageret i Fredrikstad. Foto: Øyvind Ludt Øyvind Ludt

– Vi har også designet en pickface løsning for de mest hurtige varene vi har. Dette er stort sett kampanjevarer, og denne plukkstasjonen vil få påfyll automatisk fra HBW. Det vil være om lag 40.000 palleplasser i lavlageret.

Nærmere det meste

Flyttingen til Moss innebærer at logistikkoperasjonen til Europris kommer 30 kilometer nærmere praktisk talt alle butikker i kjeden. Med nesten 300 butikker i landet, sier det seg selv at drivstoffregningen til Europris blir kraftig redusert.

Europris kommer også nærmere «havna». Moss havn har nemlig anlagt en tørrhavn en containerlengde fra logistikksenteret.

– Dry-porten har vært en vesentlig faktor i forbindelse med flyttingen til Moss, forteller Tomasi Engen. 

Europris får ca. halvparten av godset sjøveien. Totalt antall TEUs inn til lager i 2018 er 8093. 79 % av disse er 40 fots containere.

Det nye lageret ett fra luften. Foto: Thomas Witsø-Bjølmer

Klimaet er taperen når regjeringen lar det beste bli det godes fiende

Klima- og miljø er stadig vekk en av de viktigste sakene på den politiske dagsordenen. Regjeringen har blant annet som ambisjon å halvere utslippene fra transportsektoren sammenlignet med 2005-tall innen 2030. Det vil kreve både treffsikre og kraftfulle tiltak. I budsjettet for 2020 snubler dessverre regjeringen kraftig, og for tungtransporten vil resultatet kunne bli økte utslipp. Les hele saken

Til toppen