Droner, trådløs lading og effektive trucker

Ifoy kårer hvert år de beste nye løsningene for internlogistikk. I 2020 er det 17 kandidater fra 16 ulike selskaper, med mange praktiske og nyskapende løsninger.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

IFOY står for International Intralogistics and Forklift of the Year, og har som hensikt å kåre og hedre de beste og mest innovative produktene innen internlogistikken. I år er det sju kategorier, med til sammen 17 kandidater.

Se tidligere vinnere:

Dette er kandidater som juryen har godkjent, og som nå skal gjennom grundig testing før vinneren i hver kategori offentliggjøres 20. april under Hannover Messe 2020.

Ifoy-kandidater 2020

Motvektstruck
Hyster J60XNL

Still RX60

Spesialkjøretøy
Combilift Combi-CBE4

Sany SRSC49H9A

Høytløftende lagertruck
Crown ESR 1000

Jungheinrich ERC 216zi

 Lavtløftende lagertruck
Combilift CombiCS

Raymond Courier 3030

BT Levio LWI160

AGV/Roboter
EasyMile TractEasy

Geek+ Robot Shuttle System C200

Programvare
Bosch Rexroth Laser Localization Software

ProGlove Cloud

Årets start up
cellumation celluveyor

innovation inventAIRy X, doks.

ForkOn Fleet Management System Software

Wiferion etaLINK 3000 – trådløs lading 

– En gyllen regel i Ifoy er at finalistene i hver kategori ikke sammenliknes med hverandre, men med sine respektive konkurrenter i markedet. Bare de nominerte som utkonkurrerer sine direkte konkurrenter når det gjelder innovasjon, har en sjanse til å vinne, sier juryleder Anita Würmser.

Du kan lese mer om alle kandidatene nedenfor.

Alle finalistene vil fra 6. til 13. februar gjennomgå nøye testing av eksperter, fagpersoner og forskere. Testpersonene er i år fra Dortmund Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML), University of Dresden og Technical University of Munich. Testresultatene vil så bli lagt fram for juryen, som består av 27 fagjournalister fra hele Europa, samt USA, Brasil, Australia og i år for første gang fra Kina. Juryen vil i løpet av to dager gjennomgå resultatene og også prøve produktene der det er relevant. Den norske representanten i juryen er Moderne Transports redaktør Øyvind Ludt.

 Her er de nominerte i de ulike kategoriene:

Hyster J60XNL.

Motvektstruck

Hyster J60XNL

Still RX60.

En motvektstruck fra Hyster med litum-batteri. Den er bygget med tanke på å utnytte mulighetene til å forme batteriet, slik at man får et svært lavt tyngdepunkt i tillegg til veldig god plass i kabinen.

Still RX60

Combilift Combi-CBE4.

Stills nye flaggskip er RX60-25/35 med kapasitet opp til 3,5 tonn. Den er svært energieffektiv og en elektrisk truck som utfordrer dieseltruckene på ytelse.

Spesialkjøretøy

Sany SRSC49H9A.

Combilift Combi-CBE4

En elektrisk fireveistruck der det er fokusert på et kompakt design.

Sany SRSC49H9A

Crown ESR 1000.

Dette er en hybrid reach stacker som ifølge produsenten kan spare brukerne for store beløp, takket være energigjenvinning, effektiv kraftoverføring og redusert vekt.

Høytløftende lagertruck

Jungheinrich ERC 216zi.

Crown ESR 1000

Amerikanske Crown er nominert med en truck som har doblet hastigheten på gaffelsenkningen takket være en teknologi de kaller Xpress Lower. Nytt er også styresystemet Gena, som skal gi bedre ytelse gjennom gode støttesystemer og intuitiv operasjon.

Jungheinrich ERC 216zi

Combilift CombiCS.
Raymond Courier 3030.

Jungheinrichs første høyløfter med helintegrert litiumbatteri. Kompakt design sikrer høy ytelse og praktisk bruk, ifølge produsenten.

Lavtløftende lagertruck

Combilift CombiCS

Dette er en palletruck laget for svært trange områder. Takket være en spesielt utviklet styrearm og kompakt design, er kjøretøyet bare 105 cm langt, noe som gir høy sikkerhet og god oversikt for føreren.

BT Levio LWI160.

Raymond Courier 3030

Automatisert truck som selv håndterer transport fra for eksempel produksjonslokale til lageret. Integrert teknologi skanner omgivelsene i 360 grader og sørger for trygg kjøring.

EasyMile TractEasy.

BT Levio LWI160

Denne trucken markerer en ny æra innen design og konstruksjon fra Toyota Material Handling. Den er bygget rundt Toyotas modulære litiumbatterisystem, noe som gjør trucken lett, kompakt og energieffektiv, ifølge produsenten.

Geek+ Robot Shuttle System C200.

AGV/Roboter

EasyMile TractEasy

Bosch Rexroth Laser Localization Software
ProGlove Cloud.

TrackTeasy fra franske EasyMile er en automatisert trekkvogn til bruk både innendørs og utendørs. Den muliggjør automatisering av logistikkflyten med last opptil 25 tonn.

Geek+ Robot Shuttle System C200

C200-systemet fra kinesiske Geek+ identifiserer og plukker standardiserte kasser og transporterer dem til plukking og pakking. Systemet er selvlærende, har intelligent ruteplanlegging, presis navigasjon og automatisk lasting.

cellumation celluveyor.

 

Programvare

innovation inventAIRy X, doks.

Bosch Rexroth Laser Localization Software

Bosch Rexroth leverer programvare til autonome kjøretøy i produksjons- eller logistikkmiljøer. Systemet bruker laser for å automatisk kartlegge omgivelsene, for deretter å bestemme kjøretøyets posisjon og retning. Ifølge produsenten er denne enkleste og raskeste måten å lokalisere, kartlegge og oppdatere et digitalt kart.

ForkOn Fleet Management System Software.

ProGlove Cloud

Wiferion etaLINK 3000 – trådløs lading.

ProGlove vant Start Up-kategorien i fjor med sin hendige hanskemonterte strekkodeleser, og er tilbake med en ny kandidat. ProGlove Cloud lager en digital tvilling av alle prosesser for å bedre kunne styre ulikt type utstyr, identifisere utfordringer, sikre sømløse lagerprosesser og muliggjøre intelligent arbeidsflyt. Med et enkelt oppsett kan denne løsningen være oppe og gå raskt, uten å være avhengig av et ERP- eller WMS-system.

Årets start up

cellumation celluveyor

Dette er et modulært system for materialflyt bestående av sekskantede celler som kan kombineres til ønsket layout. På overflaten kan pakker flyttes og posisjoneres takket være små hjul som kan styres i alle retninger.

innovation inventAIRy X, doks.

Dette systemet består av en drone, 1D- og 2D-sensorer, et kamera med 12 megapiksler og programvare for datainnhenting og prosessering gjennom maskinlæring. Målet er å automatisk kontrollere varelageret i et lager, noe som vanligvis er en svært manuell og tidkrevende prosess.

ForkOn Fleet Management System Software

Dette skal angivelig være det første flåtestyringssystemet for trucker som er helt uavhengig av noen truckprodusent. Det hele kommer i en skybasert og brukervennlig SaaS-plattform og skal være et godt hakk rimeligere enn alternativene.

Wiferion etaLINK 3000 – trådløs lading

Wiferions induktive ladesystem er skalerbart og modulært. Poenget er å kunne lade kjøretøy uten noen form for kontakt, og dermed forlenge driftstiden på enkelt vis.

 

Powered by Labrador CMS