Alle prisvinnerne sammen med juryen etter utdelingen.

Delt IFOY-seier

For første gang i IFOY-historien, vinner to produkter i samme kategori. Mandag kveld fikk vinnerne i de fem kategoriene sine priser.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

The International Intralogistics and Forklift Truck of the Year (IFOY) hadde i år fem kategorier. Mandag kveld fikk vinnerne sine utmerkelser på et kveldsarrangement på CeMAT-messen i Hannover.

Se alle kandidatene her.

Jungheinrich stakk av med to priser, som eneste produsent, men måtte finne seg i å dele den ene prisen med en innovativ nykommer. Her er det snakk om kategorien Årets lagertruck, der Jungheinrich ECE 225 og Wegard Trail fikk like mange poeng av juryen, og dermed delte prisen.

I lagertruck-kategorien ble det delt seier mellom Jungheinrich ECE 225 Easy Pilot, og ...

Nøkkelen EDE 225 er et nyutviklet fjernkontroll-konsept som kan ettermonteres på alle ECE-modeller, nemlig easyPILOT. Radioteknologi gjør kommunikasjonen mellom plukker og truck sømløs, og trucken følger etter plukkeren automatisk.

Wegard Trail. De andre nominerte i kategorien var Still OPX-L 16 og Jungheinrich EZS 7290

Se fjorårets vinnere her.

Wegard Trail på sin side lages av Hamburg-startupen Wegard. Konseptet her er vogner med autonome akslinger, som gjør at selv lange trekktog enkelt kan kjøres gjennom trange svinger uten å krasje.

Årets motvektstruck er den nye versjonen av Still RX20. Serien består av totalt 13 ulike trucker – sju 3-hjulinger og seks 4-hjulinger. Truckene er laget for å håndtere laster på 1,4–2 tonn, og har et lastetyngdepunkt på 500 mm. Trucken er rask, fleksibel og setter en ny standard for motvektstrucker i dette segmentet. Les mer om trucken her. 

Still RX 20 vant i kategorien lagertruck. Den andre nominerte var BYD ECB50C.

Jungheinrichs andre pris kom i kategorien Årets spesial, der ladesystemet SLH300 gikk til topps. Laderen kan fylle opp både li-ion- og blybatterier og passer dermed svært godt for kunder som har en truckflåte med begge teknologier, og som kanskje er i ferd med å skifte fra den ene teknologien til den andre. Laderserien finnes i en rekke versjoner for både 24, 48 og 80 volts batterier og fra 15 til 320 ampere. Laderne er også «intelligente» noe som betyr at de kan sørge for kommunikasjon mellom truck, lader og batteri. Dermed tilpasses ladingen automatisk til batteriet slik at feil unngås. Dermed kan laderen sørge for «riktig» lading, slik at batteriets levetid forlenges.

Ladesystemet Jungheinrich SLH 300 vant kategorien Årets spesial. De andre nominerte var MULITIplus fra Schulte Lagertechnik og Easy Drive fra Still.
Witron for Migros Distribution Center Suhr AG vant i kategorien Integrert lagerløsning. Her var også Jungheinrich for Keller & Kalmbach nominert.

Witron stakk av med prisen i kategorien Integrert lagerløsning. Witron har bistått sveitsiske supermarkedgiganten Migros med en løsning på sentrallageret som har gitt tredoblet plukkeffektivitet sammenlignet med en manuelt lager. Spesielt har det vært utfordrende å kombinere levering både supermarkeder og småkiosker i en og samme løsning.

Liebherr MK140 mobil tårnkran vant i kategorien kran- og løfteutstyr.

Den siste kategorien var litt utypisk for IFOY, nemlig Kran og løfteutstyr. Her gikk den mobile, elektriske heisekranen Liebherr MK140 til topps. Kranen på det femakslede kjøretøyet har en makshøyde på 94 meter og rekkevidde på opp til 65 meter. Det mest imponerende er likevel at den kan monteres helt ferdig av én person i løpet av et drøyt kvarter.

IFOY står for International Intralogistics and forklift truck of the Year og kårer hvert år vinnere  i ulike kategorier av gaffeltrucker og intralogistikk-løsninger. De ulike kategoriene varierer fra år i til år, og for 2018 var det fem ulike kategorier.

De fem kategoriene er motvektstruck, lagertruck, integrert lagerløsning, årets spesial og kran- og løfteutstyr.

Alle produktene skal gå gjennom en lang rekke eksperttester før de kandidatene det er mulig for den internasjonale juryen å teste selv, skal settes under lupen i Hannover i begynnelsen av februar. 

Den internasjonale juryen består av fagjournalister fra hele verden. Redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt, er Norges representant i juryen. 

Powered by Labrador CMS