Brukerne kan med tastetrykk bytte mellom optimal energieffektivitet eller høy manøvreringsytelse. Toppfarten på 20 km/t er mer enn god nok
Brukerne kan med tastetrykk bytte mellom optimal energieffektivitet eller høy manøvreringsytelse. Toppfarten på 20 km/t er mer enn god nok

Still med råtass

HAMBURG: Med den nye RX20 håper Still i Norge å tredoble salget.

23. januar lanserte Still en oppgradert versjon av den elektriske motvektstrucken RX20 med brask og bram ved hovedkontoret i Hamburg. Skjønt dette er mer en helt ny truck enn en facelift - 80 prosent av delene i motvektstrucken er helt nye.

RX20 ble først lansert for 12 år siden og dette er den største oppgraderingen siden da. For Still er dette en svært viktig modell. Siden lanseringen i 2005 er det produsert mer enn 80.000 RX20-trucker. 

 13 trucker

Den nye RX 20-familien består av totalt 13 ulike trucker – sju 3-hjulinger og seks 4-hjulinger. Truckene er laget for å håndtere laster på 1,4–2 tonn, og har et lastetyngdepunkt på 500 mm.

Blant nyhetene er at alle plastdeksler er byttet ut med solid metall.

Under metaller er det selvsagt proppfullt av ny teknologi. Blant det Still selv fremhever er muligheten til å benytte både A- og B-batteri om hverandre og man kan også sjonglere mellom bly- og lithium ion-batterier.

Rask

Trucken er også en kraftpakke som tilbyr kjørehastighet helt opp til 20 km/t, noe som nesten er for mye av det gode. Men den solide ytelsen går ikke på bekostning av forbruket, skal vi tro salgs- og markedsdirektør i Still, Thomas A. Fischer.

- Nøkkelen er å finn rett forhold mellom ytelse og forbruk, og det mener vi at vi har gjort, sa han under lanseringen.

HENDIG: På grunn av mer kompakte utforming enn forgjengeren er RX 20 egnet for bruksområder hvor smal arbeidsbredde er viktig.

4-hjulingene har en kombinert svingaksel som gir en smalere gangbredde. Sammenlignet med forrige generasjon er gangbredden redusert med opp til henholdsvis 29 mm for 3-hjulingene og 171 mm for 4-hjulingene. Denne akslingen er gjort tilgjengelig for Still gjennom Kion-konsernet, som også produserer Linde-trucker som har hatt denne løsningen en stund.

Bedre førerplass, bedre utsikt gjennom masten og gjennom glasstaket er også forbedringer Still trekker fram.

Ny kontrollenhet

 Med et raskt blikk på den nye STILL EASY Control skjermen har føreren full oversikt over alle relevante verdier, som hastighet, helningsvinkel, batteristatus, strømforbruk osv. 

Fra førerplass kan truckføreren også nyte Stills nye Easy Control, som er en ny skjerm og kontrollenhet. Den gir full oversikt over alle relevante verdier, som hastighet, helningsvinkel, batteristatus, strømforbruk og lignende. 

SATSER: Still Norge satser med forsterket salgsorganisasjon, forteller Krisztina Staedel. Bilde: Øyvind Ludt

På enheten kan føreren også velge mellom fem kjøreprogrammer, der tre er ferdig innstilt fra fabrikk og to kan konfigureres helt individuelt av føreren. Også knappene på siden av skjermen kan konfigureres slik at de mest brukte funksjonene til hver enkelt fører blir lett tilgjengelig. 

En rekke hjelpefunksjoner, som visning av stabilitetsstatus på skjermen, samt reduksjon av kjørehastighet når gaffelbordet er hevet, girøkt sikkerhet, og mer presis håndtering av lasten.

 Håper på kraftig økning

Still Norge solgte i fjor kun 18 RX20 i Norge, men har også manglet en solid salgsorganisasjon sentralt på Østlandet. Nå er den på plass, og med en ny oppgradert truck å selge, håper Still på å minst doble og helst tredoble salget, sier markedskoordinator Krisztina Staedel til MT.

Prisen på en oppgradert truck vil være rundt to prosent høyere enn forgjengeren for en standardutgave.

Til toppen