Neuron EV Torq trekkvogn. (Foto: Neuron EV)
Neuron EV Torq trekkvogn. (Foto: Neuron EV)
Neuron EV Torq trekkvogn. (Foto: Neuron EV)
Neuron EV Torq trekkvogn. (Foto: Neuron EV)
Neuron EV Torq trekkvogn. (Foto: Neuron EV)
Neuron EV Torq trekkvogn. (Foto: Neuron EV)

Batteridrevet trekkvogn fra Neuron EV

I desember 2019 sendte amerikanske Neuron EV ut en pressemelding om at selskapet planlegger å bygge en batteridrevet trekkvogn, Torq, for salg.

Torq skal ha sentrert førerplass som Tesla Semi har.

Det nystartede firmaet, med kontor i Irvine, California, i USA, skriver i en pressemelding at sjåføren i Torq skal ha 360 grader oversikt rundt bilen ved hjelp av trådløse kameraer.

Trekkvogna skal bygges klargjort for autonom kjøring. Lading skal skje på såkalte «Renewable Energy Plaza» lade- og servicestasjoner i regi av Neuron EV.

Det oppgis ikke noe i meldingen om priser, spesifikasjoner og tidspunkt for levering i markedet.

Selskapet har også planer for en lastebil som er litt mer europeisk i utseendet, Medium-Duty Electric Truck (MET). Denne er det heller ikke gitt ut noe mer informasjon om når det gjelder det tekniske og tidspunkt for innføring i markedet.

På nettsiden til Neuron EV vises også en pickup, (T.One), og andre forskjellige logistikk/transportløsninger.

Foreløpig går det an å melde sin interesse for Torq og T.One ved å reservere, men ikke de andre kjøretøyene på nettsiden.

Nystartede Neuron EV har mange sterke konkurrenter i det batterielektriske, nettstrømelektriske og hydrogenelektriske markedet for trekkvogner. Vi kan for eksempel nevne:

Nikola One og Nikola Two, Nikola Tre, Toyota, Cummins Aeos, Volvo, Hyundai, Renault, Mercedes-Benz eActros, Einride T-pod, MAN, Emoss og Scania.

Til toppen