Neuron EV Torq trekkvogn.

Batteridrevet trekkvogn fra Neuron EV

I desember 2019 sendte amerikanske Neuron EV ut en pressemelding om at selskapet planlegger å bygge en batteridrevet trekkvogn, Torq, for salg.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Torq skal ha sentrert førerplass som Tesla Semi har.

Det nystartede firmaet, med kontor i Irvine, California, i USA, skriver i en pressemelding at sjåføren i Torq skal ha 360 grader oversikt rundt bilen ved hjelp av trådløse kameraer.

Trekkvogna skal bygges klargjort for autonom kjøring. Lading skal skje på såkalte «Renewable Energy Plaza» lade- og servicestasjoner i regi av Neuron EV.

Det oppgis ikke noe i meldingen om priser, spesifikasjoner og tidspunkt for levering i markedet.

Selskapet har også planer for en lastebil som er litt mer europeisk i utseendet, Medium-Duty Electric Truck (MET). Denne er det heller ikke gitt ut noe mer informasjon om når det gjelder det tekniske og tidspunkt for innføring i markedet.

På nettsiden til Neuron EV vises også en pickup, (T.One), og andre forskjellige logistikk/transportløsninger.

Foreløpig går det an å melde sin interesse for Torq og T.One ved å reservere, men ikke de andre kjøretøyene på nettsiden.

Nystartede Neuron EV har mange sterke konkurrenter i det batterielektriske, nettstrømelektriske og hydrogenelektriske markedet for trekkvogner. Vi kan for eksempel nevne:

Nikola One og Nikola Two, Nikola Tre, Toyota, Cummins Aeos, Volvo, Hyundai, Renault, Mercedes-Benz eActros, Einride T-pod, MAN, Emoss og Scania.

Powered by Labrador CMS