Mercedes-Benz eActros til Logistik Schmitt. Overlevert februar 2019.
Mercedes-Benz eActros til Logistik Schmitt. Overlevert februar 2019. (Foto: Torbjørn Eriksen)

Utvikling av eActros i rute

Utviklingen av den hel-elektriske lastebilen Mercedes-Benz eActros rapporteres å være i rute mot serieproduksjon i 2021.

Stefan Buchner, sjef for Mercedes-Benz Trucks overleverte i februar 2019 en av de første eActrosene til Rainer Schmitt, adm. dir. i Logistik Schmitt. Foto: Torbjørn Eriksen

I februar overleverte Mercedes den første eActrosen som et testprosjekt til Logistik Schmitt. Dette selskapet frakter akslinger til Mercedes-Benz-fabrikken i Rastatt.

eActrosen kjører daglig rundt 168 kilometer fordelt på tre skift. Det er korte strekninger, bare syv kilometer mellom lageret og fabrikken. Bilen blir ladet både under lasting og lossing.

Totalt har 10 eActroser nå kjørt titusenvis av kilometer i daglig drift i Tyskland og Sveits. Resultatene har vært positive og viser at Mercedes er et skritt nærmere serieproduksjon av bilen i 2021, heter det i meldingen. 

eHighway

I noen områder i Essen, Tyskland, er det tilrettelagt for forskning av alternative drivlinjer. Foto: Rutger Andersson, Fabas

Det er forøvrig ikke bare batterilastebiler det forskes på i Tyskland om dagen. I områdene rundt Gaggenau (Essen) er det bygget en 18 kilometer lang «elektrisk motorvei» som er tilpasset pantograf-kjøring. Samlet er det nesten seks km med overhengende kjøreledninger på denne strekningen.

På strekningen skal Mercedes-Benz teste en videreutviklet eActros, med utvidet nyttelast og bedre rekkevidde. eActrosen skal blant annet sammenlignes med pantograf-bilen (diesel-hybrid) som forøvrig går i transport av papirruller.

Neste ledd for den utvidede eActrosen blir å frakte akslinger fra det tidligere nevnte Logistik Schmitt-lageret, til Mercedes-Benz-fabrikken i Gaggenau. Denne strekningen er 14 km, mesteparten på nevnte eHighway.

I prosjektets tredje og siste fase skal eActrosen og en pantograf-bil testes i nøyaktig samme rute og med lik last, for deretter å verifisere tallene fra fase to.

I tyske Essen er det langs en 18 kilometer lang veistrekning bygget 6 kilometer med kjøreledinger for pantograf-lastebiler. Foto: Rutger Andersson, Fabas

Sammenligning mot dieselbil

En konvensjonell diesel-Actros med Euro 6-motor og utstyrt med avanserte måleinstrumenter, vil benyttes som en referanse. Poenget er å sammenligne energiforbruket til eActrosen og pantograf-bilen opp mot standard konvensjonelle lastebiler.

Daimler opplyser forøvrig at de ikke har noen planer om å utvikle pantograf-lastebiler.

Til toppen