Endelig er T-poden i gang

Onsdag kjørte for første gang en selvkjørende lastebil på offentlig vei uten fører som sikkerhet.

I fjor ble det offentliggjort et samarbeid mellom DB Schenker og den svenske nystartede lastebilprodusenten Einride om å benytte en selvkjørende lastebil mellom to av Schenkers anlegg i Jönköping.

Strekningen er delvis på offentlig vei, og som den første lastebilen i verden kjørte T-pod onsdag på offentlig vei uten å ha en fører om bord som sikkerhet.

– Denne dagen representerer en milepæl i Einrides historie, og for vår bevegelse for å skape en trygg, effektiv og bærekraftig transportløsning, basert på autonome elektriske kjøretøy – som har potensial til å redusere CO₂-utslipp med opp til 90 prosent, sa Einrides CEO, Robert Falck, da den første turen ble gjort med et stort pressekorps til stede onsdag.

Mats Grundius, (fra venstre) CEO i DB Schenker Cluster Sweden, Denmark, Iceland, Robert Falck, grunnlegger og CEO i Einride og Jochen Thewes, CEO iDB Schenker presenterte konseptet i Jönköping onsdag.

600 meter

Lastebilen skal kjøre en strekning på opptil 600 meter mellom et lager og en terminal i Jönköping, og en del av strekningen er på offentlig vei inne på et industriområde. På onsdagens tur var 100 meter på offentlig vei, av en strekning på totalt 350 meter.

– Autonome lastebiler vil bli viktigere og viktigere for logistikksektoren. Sammen med Einride har vi nå introdusert autonome, fullelektriske lastebiler i en varestrøm på offentlig vei – en milepæl i overgangen til morgendagens transportsystem, sa DB Schenkers CEO, Jochen Thewes.

Etter en flere måneder lang prosess, godkjente svenske myndigheter søknaden om autonom kjøring 7. mars. Tillatelsen gjelder fram til 31. desember 2020. I prosjektet vil hastigheten være begrenset.

BEGRENSET: Det er foreløpig en relativt begrenset strekning T-poden skal trafikkere, mellom et lager og en terminal.

For å få systemet til å fungere, har man inngått samarbeid med Telia og Ericsson, som bidrar med høyhastighets 5G-nett.

Overvåkes

En operatør vil hele tiden overvåke kjøretøyet, og vil kunne gripe inn dersom det skulle oppstå situasjoner T-pod ikke takler. Også langt inn i fremtiden vil mennesker overvåke selvkjørende kjøretøy, tror Robert Falck hos Einride.

– Vi har lagt opp til at én operatør skal kunne overvåke ti kjøretøyer fra et kontrollsenter, og kunne ta over kjøretøyet ved behov. Det kommer alltid til å være en form for menneskelig overvåking, langt inn i fremtiden, forklarte han til MT da prosjektet ble lansert i høst.

DB Schenker mener autonome løsninger er fremtiden, og er vesentlig for god logistikk i fremtiden.

- Får en ny type jobb

I Sverige anslås det at det i løpet av få år vil mangle rundt 50.000 lastebilsjåfører. Dermed bør ikke sjåførene se på en selvkjørende bil som en konkurrent – heller ikke den dagen selvkjørende doninger virkelig tar over og vil dominere veien.

– Jeg tror sjåfører bare vil få en ny type jobb, sa Falck.

Minst like viktig som at den er selvkjørende, er at T-poden er helelektrisk.

– Med svensk kraftmiks er den helt uten utslipp, sier Falck.

For første gang kjører en selvkjørende lastebil på offentlig vei uten en sjåfør om bord i kjøretøyet.
Til toppen