Ifoys test team, jury og representanter for produsentene var samlet i en uke i Hannover i midten av februar.
Ifoys test team, jury og representanter for produsentene var samlet i en uke i Hannover i midten av februar.

Årets mest spennende lagerprodukter

IFOY:  Blant kandidatene til årets IFOY-priser finner vi både trådløs trucklading, lynraske trucker, sorteringsmagi og lettvinte AGV-er. Se hvilke produkter vi syntes var mest spennende.

Publisert

Ifoy kårer hvert år de beste nye løsningene for internlogistikk. I 2020 er det 16 kandidater fra 17 ulike selskaper, med mange praktiske og nyskapende løsninger.

Tidligere vinnere

2013:

Motvektstruck opptil 3,5 tonn: Still RX 70 Hybrid
Motvektstruck over 3,5 tonn: Jungheinrich DFG/TFG 540s
Lagertruck: Jungheinrich ETV/ETM 214/216
Gaffeltruckløsning: Crown InfoLink Fleetmanagement

2014:

Motvektstruck opptil 3,5 tonn: Toyota Traigo 80
Motvektstruck over 3,5 tonn: Jungheinrich EFG S40
Lagertruck: Crown GPC 3000 med QuickPick®
AGV: Still iGoEasy
Intralogistikkløsning: Toyota I_Site

2015:

Motvektstruck opptil 3,5 tonn: Jungheinrich EFG S30s
Motvektstruck over 3,5 tonn: Still RX 60-80
Lagertruck: UniCarriers Tergo URS
Intralogistikkløsning: Still for Kuraray Trosifol

2016:

Motvektstruck opptil 3,5 tonn: BYD ECB18C
Lavtløftende lagertrucker: Crown RT 4020
Høytløftende lagertrucker: Jungheinrich EKX 516
Spesialkjøretøy: Jungheinrich EJQ 325
Intralogistikkløsning: SSI Schaefer Weasel ved Next Level Logistik.

2017:

Lagertruck: Still iGo neo CX20
Spesialkjøretøy: Still trekktruckløsning for Perkins
AGV/Shuttle: Torsten, fra Torwegge

Årets spesialkategori: Jungheinrich Indoor Positioning System

2018:

Motvektstruck Still RX20
Lagertruck:Jungheinrich ECE 225

easyPILOT Follow og Wegard Trail
Kran- og løfteutstyr: Liebherr MK 140
Årets spesial: Jungheinrich SLH 300
Integrert lagerløsning: Witron for Migros Distribution Center Suhr AG

2019:

Motvektstruck:UniCarriers TX3
Lagertruck: Jungheinrich ETV 216i
AGV: Still LTX50
Software: Cargometer
Startup: ProGlove
Spesial: Raymond Virtual Reality Simulator

 

Les mer om alle kandidatene: Droner, trådløs lading og effektive trucker

Produktene ble i en uke i begynnelsen av februar intensivt testet av ulike eksperter, for å se om de holder det det lover. Den første som gjør en grundig test av de ulike testproduktene er MTs testansvarlig for trucker, Theo Egberts fra Nederland. Han har testet gaffeltrucker hele sitt voksne liv. Om en produsent påstår at de har en innovasjon, så vet Egberts om dette er noe som finnes på markedet fra før.

Fire parametere

Produktene blir også testet og evaluert av forskere og professorer fra Fraunhofer IML og de tekniske universitetene i München og Dresden. Disse testene fører til en rapport og en gradering på fire parametere: markedsrelevans, kundenytte, innovasjon og funksjonalitet.

I år er det totalt 16 kandidater i sju ulike kategorier. Bosch Rexroth, cellumation, Combilift (2), Crown, doks.innovation, EasyMile, ForkOn, Geek+, Hyster, Jungheinrich, ProGlove, Raymond, Sany Europe, Still og Wiferion.

Sammenlignes med markedet

Testerne går grundig til verks og sammenligner hvert enkelt produkt med de konkurrentene som i dag finnes på markedet. Kandidatene i en gitt kategori sammenlignes altså ikke direkte med hverandre, men sammenlignes med hva som finnes av tilsvarende produkter fra før.

I tabellen nederst ser du hvilke karakterer kandidatene har fått, og vi vil på de neste sidene presentere de kandidatene vi fant mest interessante denne gangen. 

 
 

Redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt, er det norske medlemmet i Ifoy-juryen. Nedenfor ser du fem av kandidatene han syntes var spesielt interessante. 

Crown ESR 1000

Dette er en serie skyvemasttrucker med løftehøyde opp til 13,56 meter og en maks løftekapasitet på 2000 kg. Testtrucken har en kapasitet på 1600 kg og løfter opp til 6,84 meter. Ingenting av dette er naturligvis revolusjonerende. Det er imidlertid systemet Xpress Lower, som dobler hastigheten på senking av masten fra tidligere Crown-modeller. Det er mildt sagt en merkbar forskjell, selv om hastigheten «bare» er 25 prosent bedre enn konkurrentenes raskere trucker.

Ifølge Crown muliggjør systemet en 21 prosent økning i produktiviteten, og når man sitter bak spakene merker man virkelig at dette systemet er mye raskere enn alt annet på markedet.

 
 

Men det er om man jobber mye på høye høyder at effektiviteten økes mest. Og dersom du ofte henter paller over ti meter, kan det tenkes at det er en omorganisering av lageret som er den beste veien å gå for å få fart på sakene.

Crown EXR 1000 har for øvrig en svært effektiv energigjenvinning både ved lastsenking og bremsing, som resulterer i lavt energiforbruk. Trucken er også utstyrt med en sju tommers touchskjerm med et svært intuitivt grensesnitt med utskiftbare apper/widgets.

Sany SRSC45H9 Hybrid

Ifoy test days 2020-1115
Ifoy test days 2020-1115

Europeere generelt og kanskje nordmenn spesielt har en naturlig skepsis til «Kina-maskiner». Ifølge Ifoy-testerne er det liten grunn til å være skeptisk til den nye reachstackeren fra kinesiske Sany. Maskinen er utstyrt med innovative systemer som øker effektiviteten med 15 prosent og reduserer drivstoff-forbruket med 20 prosent. Disse besparelsene oppnås i hovedsak gjennom et hybridsystem der to ekstra løftesylindre koblet til akkumulatorer sørger for at energi blir lagret ved senking av bommen. Når bommen løftes igjen er 70kW ekstra kraft tilgjengelig. Så vidt testerne kjenner til er det første gang dette systemet brukes på en reachstacker.

Sany har også spart mye vekt gjennom et lettere åk og bomhode. Det medfører igjen at man kan reduserer motvekten, og at maskinen er totalt rundt tre til fire tonn lettere enn tilsvarende maskiner. Motvekten kan også skytes ut for ekstra løftekapasitet, en kapasitet som for øvrig er på 45/31/15 tonn på rad én, to og tre henholdsvis.

Sany har for øvrig en ny norsk importør; Seabrokers Havnekraner i Stavanger. Det kan du lese mer om lenger bak i bladet.

Ifoy test days 2020-1121
Ifoy test days 2020-1121

Raymond Courier3030

Dette er en kombinert plukktruck og stabler med unik kamerateknologi fra Seegrid der ti kameraer jobber sammen.

Det har aldri vært enklere å programmere en AGV. Trykk på et par knapper, kjør manuelt ruten og utfør den operasjonen du vil at AGV-en skal lære og trykk ok. Det kan utføres av nær sagt hvem som helst som kan kjøre en truck i løpet av få minutter. Den store fordelen utover den enkle programmeringen er at Seegrid-systemet, som Raymond har enerett på i truckbransjen, ikke trenger noen form for ekstern infrastruktur på et lager for å kjøre trygt og forutsigbart. Det er ifølge Ifoy-testerne en enorm fordel, og gjør det lettere å redusere personalkostnadene enn noen gang før. Ifølge Raymond er de totale eierkostnadene 25 prosent lavere enn ved andre automatiserte navigasjonssystemer og ROI oppnås i løpet av halvannet år.

Raymond er for øvrig et amerikansk datterselskap av Toyota. Så ikke bli overrasket om Seegrid finner vei til Toyota-trucker i løpet av få år.

Cellumation Celluveyor

IFOY 2020 a 163
IFOY 2020 a 163

Et utrolig fascinerende modulært system for materialflyt bestående av sekskantede celler, hver med tre hjul som kan styre last alle veier. Systemet er svært fleksibelt og kan bygges i nær sagt alle størrelser. Det håndterer esker, kasser eller pakker og plasserer dem nøyaktig slik brukeren vil.

Systemet kan brukes til automatisert palletering, depalletering eller sortering. Det er også motstandsdyktig mot ekstern påvirkning. Dytter man manuelt en eske til siden, henter systemet den raskt inn igjen og får den på plass.

Ifoy-testerne er imidlertid litt usikre på anvendeligheten og økonomien i systemet.

Se systemet i funksjon her: 

 

Wiferion

I dag lader vi gjerne mobilen trådløst og det foregår utprøving av trådløs lading av elektriske kjøretøyer. Wiferion har en enkel og lettvint måte å lade truckbatterier på. En liten plate på gulvet og en mottaker montert på trucken gjør at lading starter i løpet av ett sekund etter at trucken har plassert seg over platen.

Systemet eliminerer behovet for å plassere en kontakt i trucken når den skal lades. Ladeplatene kan plasseres både i egne ladesoner eller på steder der trucker hyppig hensettes, for eksempel nær kantiner eller hvileområder.

Ifoy-testerne påpeker at systemet er svært gjennomtenkt og at det er lagt til rette for lading av ulike batterityper, samt at det er lag til rette for smart lading av litiumbatterier.

 Testernes karakterer:

(Klikk på "..." og velg fullskjermmodus for bedre lesbarhet.)