SATSER: Schibsted ønsker å legge til rette for mer miljøvennlig netthandel. Konserndirektør Kristin Skogen Lund og Ecommerce & Distribution-leder Cathrin Laksfoss står i spiss for satsingen. Foto: Endre Igland.

Investerer i bærekraft-sporing

Schibsted Ecommerce & Distribution investerer i kanadiske Arbor, en løsning som gir nettbutikker og kunder oversikt over hvor bærekraftig et produkt er.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi er opptatt av å gjøre fremtiden enklere og mer bærekraftig både for folk og bedrifter, og alle selskapene våre trekker i denne retningen. Investeringen i kanadiske Arbor passer som hånd i hanske med denne ambisjonen, sier Cathrine Laksfoss, administrerende direktør i Schibsted Ecommerce & Distribution i en pressemelding.

Handle ansvarlig

Schibsted Ecommerce & Distribution huser blant annet selskaper som Helthjem, Morgenlevering og Distribution Innovation - og omsatte i fjor for 1.9 milliarder kroner.

- Selskapene i porteføljen vår har det til felles at de alle jobber for å gjøre det enkelt å handle effektivt og ansvarlig, men også for å kunne være en katalysator for vekst. Når vi gjør det enklere å kjøpe og selge brukt, eller legger til rette for mer klimavennlig distribusjon, er det nettopp dette vi driver med. Det handler om å tenke nytt og ikke minst ha sirkulærøkonomi i fokus på kryss og tvers av organisasjonen, sier Laksfoss.

Investeringen i Arbor kommer kort tid etter at Schibsted Ecommerce & Distribution kjøpte seg inn den svenske aktøren Turnr, som legger til rette for enklere og mer bærekraftige returordninger mellom nettbutikker og deres kunder.

Arbor hjelper nettbutikker med å synliggjøre hvor bærekraftig en merkevare eller et produkt er. Selskapet benytter kunstig intelligens og data fra nettbutikkenes systemer til å sette sammen offentlig tilgjengelig bærekraftsrelatert info. Som gjør det mulig å sammenligne fotavtrykket til enkeltprodukter fra forskjellige produsenter.

Bærekraft blir sentralt

Deretter blir både merkevarer og produkter rangert ut fra en bærekraftsskala.

- Når en butikk tar i bruk Arbor, gjør man bærekraft til en sentral del av kjøpsopplevelsen, og det blir dermed enklere for forbrukerne å ta informerte valg. Når vi samtidig vet at en økende andel forbrukere er villige til å betale mer for et bærekraftig utviklet produkt, betyr det at Arbor også representerer et potensiale for økt inntjening.

- Hvis vi kan bidra til at omsetning på varer med lav verdi og margin flyttes til varer med høyere verdi og margin, men også lenger varighet - har vi både levd opp til vår ambisjon om å være en katalysator for vekst, samtidig som vi legger til rette for et mer bærekraftig forbruk, forklarer Cathrine Laksfoss.

Alex Todorovic, gründer i Arbor er storfornøyd med å få Schibsted inn på eiersiden.

- At våre nye deleiere har ambisjoner på vegne av både oss og klima, og ikke minst legger kraft og investeringer bak disse ambisjonene, er utrolig inspirerende. Vi gleder oss til å sette fart på det nye samarbeidet, og til å se hvilken forskjell vi kan utrette sammen, sier Todorvic.

Powered by Labrador CMS